Perustelut
Turvapuhelinpalvelu toimii 24/7 Porin perusturvakeskuksen Akuutti kotikeskuksessa, Maantiekatu 31. Turvapuhelinasiakkaita yhteensä 1274, joista porilaisia 1089, ulvilalaisia 138 ja merikarvialaisia 47.
AKK:n turvapuhelintoiminta vastaanottaa Posan, Euran ja Säkylän painikehälytykset, vireystilahälytykset ja tukiasema pois käytöstä hälytykset, mitkä välitetään kuntiin sovituille tahoille. Jos tulee tukiasema pois käytöstä hälytys, AKK:n turvapuhelin yrittää resetoida laitteen, ellei onnistu niin välittävät tiedon Posan, Euran tai Säkylän hoitajille, jotka käyvät asiakkaan kotona laitteen resetoimassa. Posan, Euran ja Säkylän alueille on asennettu 501 turvapuhelinta, osa on vielä asentamatta.
Turvapuhelinhoitajat käyttävät Akuutti kotikeskuksen ajoneuvoja.
Merikarvian kotihoito hoitaa hälytyskäynnit klo 7 – 21, yöaikaan ambulanssipalvelu Salminen.
Lavian kotihoito hoitaa hälytyskäynnit 24/7.
Merikarvian ja Lavian henkilökuntavajeissa yöaikaan hälytyskäynnit hoitaa AKK:n turvapuhelinpalvelu.
Puutarhakodin hälytykset klo 20.30 – 7 hoitaa AKK:n turvapuhelinpalvelu.
Kaikki Porin perusturvan alueen laitteiden asennukset ja huollot AKK:n turvapuhelinpalvelusta.
Osan hälytyksistä hoitaa sovitusti omainen tai ystävä.
Turvapuhelinpalvelun henkilökunta ja työnkuva
AKK:n turvapuhelinpalvelussa 14 lähihoitajaa + 1 määräaikainen vuoden loppuun. Joka vuorossa on kolme työntekijää. Käynneille lähtee aina kaksi hoitajaa.
Lähihoitajilta vaaditaan hyvää ammattitaitoa monipuolisen työnkuvan takia.
Auttamiskäynneillä otetaan tarvittaessa parametreja: RR-mittaukset, verensokerimittaukset, sydänfilmi yms., NEWS-mittari tarkoitus ottaa kaikkien lähihoitajien käyttöön.
Hoitajat pystyvät erilaisten toimenpiteiden lisäksi ottamaan yhteyttä AKK:n mobiililääkäriin, AKK:n sairaanhoitajaan, ensihoitoon ja saamaan combilanssin paikalle. Yöaikaan voidaan tarvittaessa ottaa yhteyttä Satasairaalan päivystävään lääkäriin.
Asiakkaan siirtämistä yhteispäivystykseen pyritään välttämään ja tarvittaessa tuetaan kotona asumista esim. kotihoidon lisäämisellä.
AKK:ssa on aloittanut kaksi hybridi lähihoitajaa, jotka auttavat erilaisissa AKK:n toiminnoissa.
AKK:n osastonsihteeri tekee turvapuhelinsopimukset, pitää yllä asiakasrekisteriä ja ilmoittaa laskutukseen asiakas- ja hintamuutokset.
Kirjaaminen
Hoitajilla käytössä Lifecare Citrix, Vivago Vista mobiili sekä Virve. Käynnit kirjataan Lifecaren HOI-lehdelle, josta rinnakkaisnäkymä KHTOTS-lehdelle. Pienimuotoiset asiakaskirjaukset vain Vivago Vistalle.
Tarkoitus aloittaa hälytyskäyntien tilastointi Lifecaressa parempien tilastointien ja helpomman laskutustavan vuoksi.
Turvapuhelinhälytykset vuonna 2021
Kaikki hälytykset yhteensä 80870 kpl
Auttamiskäynnit 3841 kpl
Sosiaalipäivystyksen 822-hälytykset 105 kpl
Laiteasennukset n. 40 – 50/kk
Laitehuollot n. 10 – 20/kk
Sopimukset ja kustannukset
Perusturvalla toistaiseksi voimassa oleva turvapuhelinsopimus Vivagolta 1.2.2022 – 31.12.2023.
Turvapuhelinlaitteita vuokrattu 1340 kpl, vuokra 26,03 e/kk, yhteensä 34 880,20 e/kk.
Sopimuksen irtisanomisaika perusturvasta 3 kk.
Sopimuksen irtisanomisaika toimittajalta 6 kk
Perusturvan edellinen turvapuhelinsopimus Vivagolta 1.4.2016 – 31.3.2019 + optiovuodet.
Turvapuhelinlaitteiden vuokra tuona ajanjaksona ollut 28.15 e/kk. (Joten kk-hinta on laskenut edellisestä sopimuksesta)
Laitteiden vuokra peritään edelliseltä kuukaudelta toteuman mukaan. Laskut lähetetään T3:n osastonhoitaja Kirsi-Marja Merisen hyväksyttäväksi.
Perusteluita uuteen hinnoitteluun
Turvapuhelinpalvelun laitteet kilpailutettiin keväällä 2022 ja tämän takia asiakasmaksut tulee käsitellä uudelleen. Lisäksi laskutukseen tietojen välittäminen on ollut monimutkaista ja vienyt osastonsihteerin aikaa. Seuraavan ehdotuksen tarkoituksena on yksinkertaistaa ja selkeyttää laskutusta asiakkaille. Aiemmin Vivagolle on maksettu isompaa kk-maksua kuin nyt, mutta muut kustannukset ovat nousseet mm. polttoaineen hinta. Aiemmin kuukausimaksuun on sisältynyt myös 2 auttajakäyntiä, mutta näistäkin ehdotetaan luopumista suuren asiakasmäärän ja käsin tehtävän laskutustyön vuoksi. Näin ollen asiakkaalta perittävää kk-maksua olisi reilua laskea ja samoin auttamiskäyntien käyntimaksua. Hukattujen tai rikkimenneiden laitteiden korvaushinnat ovat nousseet. Akuutti kotikeskus joutuu nämä hinnat maksamaan Vivagolle. Sopimukseen on kirjattu nämä hinnat, jotka ehdotetaan perittäväksi asiakkaalta laitteen rikkoutuessa tai joutuessa hukkaan.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sanna Mustajoki, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki@porinperusturva.fi
Perusturvalautakunta päättää turvapuhelinasiakkaiden hinnanmuutoksista 1.11.2022 alkaen seuraavasti:
Turvapuhelinpalvelun hintamuutokset ilmoitetaan kirjallisesti vähintään kahta kalenterikuukautta ennen voimaantuloa asiakkaalle.
Kiinteä kuukausimaksu 35 e, auttamiskäynneistä velotetaan lisäksi 25 e käynti (aiemmin ollut 45 e/kk sisältäen kaksi auttamiskäyntiä, sen jälkeen lisäauttamiskäynnit 26,50 e)
Pariskuntamaksu poistuu
Autettavalle, mikäli turvapuhelinasiakas hälyttää apua jollekin muulle kuin itse, 25 e käynti (aiemmin ollut 26,50 e)
Asennuskuukaudelta veloitetaan normaali kuukausimaksu ja laitteen palautuskuukausi on asiakkaalle maksuton.
Turvapuhelinpaketin lisäksi asiakas voi lisämaksusta ottaa käyttöön Logate GPS paikantimen, 35 e kuukaudessa, myös tämän hälyttämistä auttamiskäynneistä veloitetaan 25e/käynti
Asiakas on velvollinen korvaamaan laitteiden hinnat alla olevan hinnaston mukaisesti, mikäli laite rikkoontuu tai menee hukkaan asiakkaasta johtuvista syistä
Domi tukiasema 497,30 e + lähetyskulut 10 e
Domi tukiaseman virtajohto 20 + lähetyskulut 10 e
Ranneke 220 e + lähetyskulut 10 e
Rannekkeen latausjohto 30 e + lähetyskulut 10 e
Pöytäteline 19 e + lähetyskulut 10 e
Laiteliitin 244,80 e + lähetyskulut 10 e
Hipaisukytkin 301 e + lähetyskulut 10 e