Perusturvalautakunta, kokous 25.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 115 Turvapuhelinasiakasmaksujen muutosesitys 1.11.2022 alkaen

PRIDno-2022-4315

Valmistelija

  • Anna-Liisa Koivisto, terveys ja -sairaalapalveluiden johtaja, anna-liisa.koivisto@porinperusturva.fi

Perustelut

Turvapuhelinpalvelu toimii 24/7 Porin perusturvakeskuksen Akuutti kotikeskuksessa, Maantiekatu 31. Turvapuhelinasiakkaita yhteensä 1274, joista porilaisia 1089, ulvilalaisia 138 ja merikarvialaisia 47.

AKK:n turvapuhelintoiminta vastaanottaa Posan, Euran ja Säkylän painikehälytykset, vireystilahälytykset ja tukiasema pois käytöstä hälytykset, mitkä välitetään kuntiin sovituille tahoille. Jos tulee tukiasema pois käytöstä hälytys, AKK:n turvapuhelin yrittää resetoida laitteen, ellei onnistu niin välittävät tiedon Posan, Euran tai Säkylän hoitajille, jotka käyvät asiakkaan kotona laitteen resetoimassa. Posan, Euran ja Säkylän alueille on asennettu 501 turvapuhelinta, osa on vielä asentamatta.

 

Turvapuhelinhoitajat käyttävät Akuutti kotikeskuksen ajoneuvoja. 

Merikarvian kotihoito hoitaa hälytyskäynnit klo 7 – 21, yöaikaan ambulanssipalvelu Salminen.

Lavian kotihoito hoitaa hälytyskäynnit 24/7.

Merikarvian ja Lavian henkilökuntavajeissa yöaikaan hälytyskäynnit hoitaa AKK:n turvapuhelinpalvelu.

Puutarhakodin hälytykset klo 20.30 – 7 hoitaa AKK:n turvapuhelinpalvelu.

Kaikki Porin perusturvan alueen laitteiden asennukset ja huollot AKK:n turvapuhelinpalvelusta.

Osan hälytyksistä hoitaa sovitusti omainen tai ystävä.

 

Turvapuhelinpalvelun henkilökunta ja työnkuva

AKK:n turvapuhelinpalvelussa 14 lähihoitajaa + 1 määräaikainen vuoden loppuun. Joka vuorossa on kolme työntekijää. Käynneille lähtee aina kaksi hoitajaa.

Lähihoitajilta vaaditaan hyvää ammattitaitoa monipuolisen työnkuvan takia.

Auttamiskäynneillä otetaan tarvittaessa parametreja: RR-mittaukset, verensokerimittaukset, sydänfilmi yms., NEWS-mittari tarkoitus ottaa kaikkien lähihoitajien käyttöön.

Hoitajat pystyvät erilaisten toimenpiteiden lisäksi ottamaan yhteyttä AKK:n mobiililääkäriin, AKK:n sairaanhoitajaan, ensihoitoon ja saamaan combilanssin paikalle. Yöaikaan voidaan tarvittaessa ottaa yhteyttä Satasairaalan päivystävään lääkäriin.

Asiakkaan siirtämistä yhteispäivystykseen pyritään välttämään ja tarvittaessa tuetaan kotona asumista esim. kotihoidon lisäämisellä.

AKK:ssa on aloittanut kaksi hybridi lähihoitajaa, jotka auttavat erilaisissa AKK:n toiminnoissa.

AKK:n osastonsihteeri tekee turvapuhelinsopimukset, pitää yllä asiakasrekisteriä ja ilmoittaa laskutukseen asiakas- ja hintamuutokset.

 

Kirjaaminen

Hoitajilla käytössä Lifecare Citrix, Vivago Vista mobiili sekä Virve. Käynnit kirjataan Lifecaren HOI-lehdelle, josta rinnakkaisnäkymä KHTOTS-lehdelle. Pienimuotoiset asiakaskirjaukset vain Vivago Vistalle.

Tarkoitus aloittaa hälytyskäyntien tilastointi Lifecaressa parempien tilastointien ja helpomman laskutustavan vuoksi.

 

Turvapuhelinhälytykset vuonna 2021

Kaikki hälytykset yhteensä 80870 kpl

Auttamiskäynnit 3841 kpl

Sosiaalipäivystyksen 822-hälytykset 105 kpl

Laiteasennukset n. 40 – 50/kk

Laitehuollot n. 10 – 20/kk

 

Sopimukset ja kustannukset

Perusturvalla toistaiseksi voimassa oleva turvapuhelinsopimus Vivagolta 1.2.2022 – 31.12.2023.

Turvapuhelinlaitteita vuokrattu 1340 kpl, vuokra 26,03 e/kk, yhteensä 34 880,20 e/kk.

Sopimuksen irtisanomisaika perusturvasta 3 kk.

Sopimuksen irtisanomisaika toimittajalta 6 kk

 

Perusturvan edellinen turvapuhelinsopimus Vivagolta 1.4.2016 – 31.3.2019 + optiovuodet.

Turvapuhelinlaitteiden vuokra tuona ajanjaksona ollut 28.15 e/kk. (Joten kk-hinta on laskenut edellisestä sopimuksesta)

 

Laitteiden vuokra peritään edelliseltä kuukaudelta toteuman mukaan. Laskut lähetetään T3:n osastonhoitaja Kirsi-Marja Merisen hyväksyttäväksi.

 

Perusteluita uuteen hinnoitteluun

 

Turvapuhelinpalvelun laitteet kilpailutettiin keväällä 2022 ja tämän takia asiakasmaksut tulee käsitellä uudelleen. Lisäksi laskutukseen tietojen välittäminen on ollut monimutkaista ja vienyt osastonsihteerin aikaa. Seuraavan ehdotuksen tarkoituksena on yksinkertaistaa ja selkeyttää laskutusta asiakkaille. Aiemmin Vivagolle on maksettu isompaa kk-maksua kuin nyt, mutta muut kustannukset ovat nousseet mm. polttoaineen hinta. Aiemmin kuukausimaksuun on sisältynyt myös 2 auttajakäyntiä, mutta näistäkin ehdotetaan luopumista suuren asiakasmäärän ja käsin tehtävän laskutustyön vuoksi. Näin ollen asiakkaalta perittävää kk-maksua olisi reilua laskea ja samoin auttamiskäyntien käyntimaksua. Hukattujen tai rikkimenneiden laitteiden korvaushinnat ovat nousseet. Akuutti kotikeskus joutuu nämä hinnat maksamaan Vivagolle. Sopimukseen on kirjattu nämä hinnat, jotka ehdotetaan perittäväksi asiakkaalta laitteen rikkoutuessa tai joutuessa hukkaan.

Ehdotus

Esittelijä

  • Sanna Mustajoki, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki@porinperusturva.fi

Perusturvalautakunta päättää turvapuhelinasiakkaiden hinnanmuutoksista 1.11.2022 alkaen seuraavasti:

 

Turvapuhelinpalvelun hintamuutokset ilmoitetaan kirjallisesti vähintään kahta kalenterikuukautta ennen voimaantuloa asiakkaalle.

Kiinteä kuukausimaksu 35 e, auttamiskäynneistä velotetaan lisäksi 25 e käynti (aiemmin ollut 45 e/kk sisältäen kaksi auttamiskäyntiä, sen jälkeen lisäauttamiskäynnit 26,50 e)

Pariskuntamaksu poistuu

Autettavalle, mikäli turvapuhelinasiakas hälyttää apua jollekin muulle kuin itse, 25 e käynti (aiemmin ollut 26,50 e)

Asennuskuukaudelta veloitetaan normaali kuukausimaksu ja laitteen palautuskuukausi on asiakkaalle maksuton.

Turvapuhelinpaketin lisäksi asiakas voi lisämaksusta ottaa käyttöön Logate GPS paikantimen, 35 e kuukaudessa, myös tämän hälyttämistä auttamiskäynneistä veloitetaan 25e/käynti

Asiakas on velvollinen korvaamaan laitteiden hinnat alla olevan hinnaston mukaisesti, mikäli laite rikkoontuu tai menee hukkaan asiakkaasta johtuvista syistä

 

Domi tukiasema 497,30 e + lähetyskulut 10 e

Domi tukiaseman virtajohto 20 + lähetyskulut 10 e

Ranneke 220 e + lähetyskulut 10 e

Rannekkeen latausjohto 30 e + lähetyskulut 10 e

Pöytäteline 19 e + lähetyskulut 10 e

Laiteliitin 244,80 e + lähetyskulut 10 e

Hipaisukytkin 301 e + lähetyskulut 10 e

Päätös

Päätös esityksen mukaan.

Tiedoksi

Akuutti kotikeskuksen osastonhoitaja ja iäkkäiden palveluiden päällikkö

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Palvelupiste Porina, Yrjönkatu 13
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 623 4470
Vaihde                       (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.