Perustelut
Kaikki hälytykset ovat aina tulleet Akuutti kotikeskuksen turvapuhelimeen. Hoidon tarpeen arvioinnin tekee turvapuhelinhälytykseen vastannut hoitaja, joko puhelimessa tai tarvittaessa auttamiskäynnillä.
Hälytyksestä seuranneet auttamiskäyntien järjestäminen on järjestetty eri tavoin eri paikkakunnilla.
2019 Laviassa hoiti yöt kyläyhdistys klo 20-07. Laviassa on aina hoitanut kotihoito klo 07-20, jos he eivät ole ehtineet niin turvapuhelinhoitajat ovat tehneet auttamiskäynnit. Sopimus kyläyhdistyksen kanssa päättyi 31.12.2019 (Liite. Sopimus 2019). Lavian kotihoito aloitti 24/7 toiminnan 23.11.2020 alkaen ja on kokonaan hoitanut 1.1.2020 alkaen turvapuhelinhälytyskäynnit 24/7, koska kyläyhdistysyhteistyösopimus päättyi siis 31.12.2019. Jos heillä ei ole kahta hoitajaa yöllä, turvapuhelin hoitaa auttamiskäynnit. Kirsi-Marja Merisen selvityksessä tarkemmin vuosina 2015-2019 järjestelyistä (Liite. Kuvaus Porin perusturvan turvapuhelinpalvelusta vv. 2015-2019).
2019 ja 2020 Merikarvialla yöt hoitanut turvapuhelinpalvelu. Päiväsaikaan auttamiskäynnit on hoitanut kotihoito, tarvittaessa turvapuhelin, jos kotihoito ei ehtinyt. Vuonna 2021 Merikarvialla auttamiskäynnit on hoitanut kotihoito 24/7 ajalla 1.1.-11.7.2021. Luoteis-Satakunnan sairaankuljetus kävi yöaikaiset klo 22-07 auttamiskäynnit 12.7-1.8.2021 sekä 2.8.-12.9.2021. Sopimusta ei jatkettu Luoteis-Satakunnan sairaankuljetus Salmisten kanssa 13.9.2021 jälkeen. Auttamiskäynnit suoritettiin erillisen ohjeistuksen mukaan perusturvan omana toimintana ajalla 13.9.2021-27.3.2022 (Liite. Auttamiskäyntien ohjeistus). Nykyään Merikarvian kotihoito hoitaa hälytyskäynnit klo 7 – 22, resurssipulan vuoksi kotihoito ei pystynyt jatkamaan yöaikaisia auttamiskäyntejä 27.3.2022 jälkeen. Yöaikaan klo 22-07 välillä auttamiskäynnit suorittavat sopimuksen mukaan Luoteis-Satakunnan sairaankuljetus Salmiset. Sopimus on tehty ajalle 28.3-31.12.2022. Merikarvialla kotihoidon estyessä, turvapuhelinhoitajat ovat käyneet käynnit. Merikarvian ja Lavian henkilökuntavajeissa yöaikaan hälytysten auttamiskäynnit hoitaa AKK:n turvapuhelinpalvelu.
Porin ja Ulvilan alueella kaikkina vuorokauden aikoina auttamiskäynnit on hoidettu aina turvapuhelimen hoitajien toimesta.
Puutarhakodin hälytykset klo 20.30 – 7 hoitaa AKK:n turvapuhelinpalvelu.
Osan auttamiskäynneistä hoitaa erikseen sovitusti omainen tai ystävä.
Käytössä ei ole muita yksityisiä palveluntuottajia, kuin Merikarvialla Luoteis-Satakunnan sairaankuljetus Salmiset, mikä ei kuulu yksityisten sosiaalipalveluiden järjestäjiin, yksityisen terveydenhuollon luvat heillä on. Kyläyhdistykset eivät ole tehneet yksityisten sosiaalipalveluilmoitusta, vaan ne ovat kuuluneet terveydenhuollon palvelun osatuottajiin tarkoin rajatulla yhteistyösopimuksella.
Turvapuhelintoiminnan kuvaus 18.8.2022 Akuutti kotikeskuksessa (AKK)
-Turvapuhelinpalvelu toimii 24/7 Porin perusturvakeskuksen Akuutti kotikeskuksessa, Maantiekatu 31
-Turvapuhelinasiakkaita yhteensä 1274, joista porilaisia 1089, ulvilalaisia 138 ja merikarvialaisia 47.
-AKK:n turvapuhelintoiminta vastaanottaa Posan, Euran ja Säkylän painikehälytykset, vireystilahälytykset ja tukiasema pois käytöstä hälytykset, mitkä välitetään kuntiin sovituille tahoille. Jos tulee tukiasema pois käytöstä hälytys, AKK:n turvapuhelin yrittää resetoida laitteen, ellei onnistu niin välittävät tiedon Posan, Euran tai Säkylän hoitajille, jotka käyvät asiakkaan kotona laitteen resetoimassa. Posan, Euran ja Säkylän alueille on asennettu 501 turvapuhelinta, osa on vielä asentamatta.
Turvapuhelinpalvelun henkilökunta ja työnkuva 18.8.2022 Akuutti kotikeskuksessa (AKK)
AKK:n turvapuhelinpalvelussa 14 lähihoitajaa + 1 määräaikainen vuoden loppuun. Joka vuorossa on kolme työntekijää. Käynneille lähtee aina kaksi hoitajaa.
Lähihoitajilta vaaditaan hyvää ammattitaitoa monipuolisen työnkuvan takia.
Auttamiskäynneillä otetaan tarvittaessa parametreja: RR-mittaukset, verensokerimittaukset, sydänfilmi yms., NEWS-mittari tarkoitus ottaa kaikkien lähihoitajien käyttöön.
Hoitajat pystyvät erilaisten toimenpiteiden lisäksi ottamaan yhteyttä AKK:n mobiililääkäriin, AKK:n sairaanhoitajaan, ensihoitoon ja saamaan combilanssin paikalle. Yöaikaan voidaan tarvittaessa ottaa yhteyttä Satasairaalan päivystävään lääkäriin.
Asiakkaan siirtämistä yhteispäivystykseen pyritään välttämään ja tarvittaessa tuetaan kotona asumista esim. kotihoidon lisäämisellä.
AKK:ssa on aloittanut kaksi hybridi lähihoitajaa, jotka auttavat erilaisissa AKK:n toiminnoissa.
AKK:n osastonsihteeri tekee turvapuhelinsopimukset, pitää yllä asiakasrekisteriä ja ilmoittaa laskutukseen asiakas- ja hintamuutokset.
Turvapuhelinhälytykset vuonna 2021
Kaikki hälytykset yhteensä 80870 kpl
Auttamiskäynnit 3841 kpl
Sosiaalipäivystyksen 822-hälytykset 105 kpl
Laiteasennukset n. 40 – 50/kk
Laitehuollot n. 10 – 20/kk
Ehdotus
Esittelijä
-
Sanna Mustajoki, perusturvajohtaja, sanna.mustajoki@porinperusturva.fi
Perusturvalautakunta hyväksyy edellä kuvatun selvityksen liitteineen vastauksena Aluehallintoviraston selvitykseen turvapuhelinpalvelusta. Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.