Kaupunginhallitus, kokous 6.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 106 Lausunto luonnoksesta kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi vuoteen 2035

PRIDno-2023-534

Valmistelija

  • Pauliina Mäenpää, Johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Taustaa

Suomen tavoitteena on puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2030 jälkeen liikenteen päästöjä tulee edelleen vähentää tukemaan Suomen tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2035. Vuonna 2045 liikenne olisi kokonaan fossiilitonta. 

Kotimaan liikenne kuuluu Euroopan unionin niin sanotulle taakanjakosektorille, jossa kutakin jäsenmaata koskee pääasiassa bruttokansantuotteen perusteella määritetty päästövähennysvelvoite vuoteen 2030 mennessä. Osana EU:n 55-ilmastopakettia EU:n taakanjakoasetus muuttuu ja jäsenmaakohtaisia velvoitteita kiristetään edelleen, Suomen osalta 39 prosentista 50 prosenttiin. Taakanjakosektorin merkittävin päästölähde on kotimaan liikenne ja suurin osa (yli 90 %) kotimaan liikenteen päästöistä syntyy tieliikenteessä. 

Jakeluinfraohjelma

Kansallisessa tieliikenteen uusien polttoaineiden jakeluinfraohjelmaluonnoksessa tarkastellaan liikennesähkön, -metaanin ja -vedyn jakeluinfran sekä näitä käyttövoimia hyödyntävän ajoneuvokannan nykytilaa. Lisäksi luonnoksessa esitetään tarvittavat toimet jakeluinfran parantamiseksi. Ohjelma ulottuisi vuoteen 2035.

Jakeluinfraohjelman tarkoitus on edistää liikenteen vihreää siirtymää. Jotta kotitaloudet ja yritykset ympäri Suomen voivat siirtyä uusiin käyttövoimiin, tarvitaan koko maan kattava ja sujuvasti käytettävissä oleva jakeluverkko.

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti toukokuussa 2022 kansallisen jakeluinfratyöryhmän parantamaan liikenteen uusien käyttövoimien jakeluinfran kehittämistä ja suunnittelua poikkisektoraalisella yhteistyöllä. Kansallisen jakeluinfraohjelman luonnos on syntynyt työryhmän työn tuloksena.

Tavoitteet

Ohjelmaluonnoksen tarkoituksena on edistää kansallisia tavoitteita liikenteen uusien käyttövoimien jakeluverkoston kehittymiselle ja mahdollistaa siten liikenteen päästövähennysten saavuttamista. Tavoitteena on kartoittaa infrastruktuurin nykytila, tavoitteet ja ennakoitu kehitys ja tunnistaa toimenpiteet jakeluinfrastruktuurin kansalliselle kehittämiselle.

Lausuntopyyntö

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi 8.2.2023 lausuntoa liitteenä olevasta ohjelmaluonnoksesta. Lausunnot pyydettiin toimittamaan lausuntopalvelua käyttäen viimeistään 28.2.2023

Lausunto

Aikataulusyistä Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimiala on 28.2.2023 antanut luonnoksesta seuraavan lausunnon:

"On tärkeää, että tieliikenteen synnyttämiä päästöjä voidaan vähentää ja vastata näin päästötavoitteiden toteutumiseen. Lausunnolla ollut ohjelma esittelee hyvin tieliikenteen uusien polttoaineiden jakeluun liittyviä haasteita, mahdollisuuksia ja ratkaisuja. Ohjelma on kannatettava, mutta tulee huomioida, että jakeluinfran kehittymisen ohella turvataan ajoneuvokannan kehitys riittävillä tukimuodoilla; ajoneuvotuki, ajoneuvoveron poisto, demonstraatiotuet sekä polttoainemuutostoimien tuki.

Fossiilisista polttoaineista luopuminen myös tieliikenteessä lisää huoltovarmuutta ja erityisesti poistaa Venäjän öljyn ja kaasun tarpeen.

Jakeluinfran kehittymisessä ja rakentumisessa tulee huomioida, että se pysyy markkinaehtoisena.

Raskaanliikenteen jakeluinfraa ei löydy, joten sen kehittämiseen ja demonstroimiseen tulee varata kehittämisvaroja. Eritoten satamaan johtavien teiden varrella tulee olla kattava jakeluinfra.

Meri-Porin satama- ja teollisuusalue olisi erinomainen pilottialue, löytyyhän alueelta mm. tuulisähköä, vahva sähköverkko, LNG, teollisuutta ja logistiikkaratkaisuja; lisäksi alueelle on rakentumassa biojalostamo, joka tuottaa mm. bioetanolia ja biokaasua. Aluetta voisi käyttää sähkövarastointiratkaisujen (esim. vety, virtausakut) kehittämiseen. Hyvä on myös muistaa, että sähköautojen akkuja voidaan käyttää sähkönvarastointiin."

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi liitteenä olevan, asiassa annetun lausunnon.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

Lausunto annettu lausuntopalvelussa 28.2.2023.

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.