Valmistelija
Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi
Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi
Ismo Ahonen, kaupunginpuutarhuri, ismo.ahonen@pori.fi
Perustelut
Tekniselle lautakunnalle on annettu lausuttavaksi valtuustoaloite, jossa esitetään kävely- ja pyöräteiden sekä leikkipaikkojen turvallisuuskartoituksen tekemistä. Aloitteessa todetaan seuraavaa:
Porin kaupunki on panostanut ja tulee uuden strategiankin myötä panostamaan jalankulkuun sekä pyöräilyteihin/-reitteihin. Pori 2030- strategiassa luvataan viihtyisät ja turvalliset puitteet sekä liikkumiselle että ulkoilulle. Lisäksi lähiliikunta- sekä leikkipaikat luvataan pitää kunnossa.
Turvalliset reitit ja leikkipaikat ovat vastuukysymyksiä, mutta myös vetovoima- ja imagotekijöitä. Kävely- ja pyöräilyteiden turvallisuutta tulisikin tarkastella myös lasten ja nuorten näkökulmasta. Meillä on useita aitaamattomia leikkipaikkoja, jotka sijaitsevat joko teiden tai vesialueiden välittömässä läheisyydessä (kuten Pelle Hermanni). Kävely- ja pyöräteiden turvallisuuteen vaikuttaa mm. katukuvaan ilmestyneet vaaratilanteita jatkuvasti aiheuttavat sähköpotkulaudat. Huomioita voisi kiinnittää paremmin myös kävely- ja pyöräteiden lisäksi esimerkiksi pyörien pysäköimispaikkoihin.
Valtuustoaloitteena esitän, että Porin kaupunki tekee kävely- ja pyöräteiden sekä leikkipaikkojen turvallisuuskartoituksen ja korjaa siinä esiin tulleet puutteet. Kartoitus tulee tehdä osallistamalla kaikenikäisiä asukkaita niin riskien kuin ratkaisujenkin löytämiseen.
TEKNISEN TOIMIALAN LAUSUNTO VALTUUSTOALOITTEESEEN
Porissa on erittäin hyvät mahdollisuudet niin kävelyyn kuin pyöräilyynkin. Maasto on tasaista, kaupunkirakenne tiivis ja väylästö kattava.
Poria on pitkään kehitetty kävelyn ja pyöräilyn huomioivana promenadikaupunkina. Pyöräilyn ja kävelyn asemaa on pyritty vahvistamaan aikoinaan jo kaupunkisuunnitteluprojekti Promenadi-Porin myötä. Vuonna 2016 laadittiin diplomityönä selvitys jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista Porissa. Vuonna 2019 valmistui puolestaan Porin seudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma. Nämä kaikki luovat osaltaan linjauksia jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden pitkän tähtäimen kehittämiselle.
Syksyllä 2019 tehtiin koko katuverkkoa sekä jalankulku- ja pyöräteitä koskeva kuntokartoitus tehtävään erityisesti kehitetyllä mittausajoneuvolla. Kartoituksen tulosten perusteella muodostettiin katuverkolle viisiportainen kuntoluokitus Suomen Kuntaliiton mallin mukaisesti sekä laskettiin korjausvelka. Kevyenliikenteen väylien korjaustarve on suuri. Huonokuntoisia kevyenliikenteen väyliä on 68 km ja erittäin huonokuntoisia 18 km.
Korjausvelan kasvun pysäyttäminen edellyttäisi, että katuja ja kevyenliikenteen väyliä peruskorjattaisiin vuosittain yhteensä noin 20 km:n matkalta. Vuosibudjetin tulisi olla noin 9 M€, josta noin 1,1 M€ tulisi kohdistua jalankulku- ja pyöräteiden perusparantamiseen. Rahoituksen lisäksi avainasemassa on myös infran suunnittelun ja rakennuttamisen henkilöresurssien turvaaminen.
Porin kaupunki osallistuu vuosittain valtakunnalliseen Yhdyskuntatekniset palvelut-tutkimukseen, jossa asukkailta kysytään mielipidettä muun muassa katujen ja puistojen kunnosta. Pori sai tuoreessa, vuotta 2022 koskevassa tutkimuksessa jalankulku ja pyöräteiden kunto -mittarin keskiarvoksi 2,49 (maksimin ollessa 5). Vertailukaupunkeihin nähden Pori on viimeisellä sijalla (tutkimukseen osallistui 27 kaupunkia v. 2022). Investoimalla katujen ja pyöräteiden perusparantamiseen sekä panostamalla niiden kunnossapitoon saadaan pidemmällä aikavälillä korjausvelkaa pienennettyä sekä vähennettyä väylästön heikon kunnon aiheuttamia ongelmia niin asukkaille kuin kaupungille.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuustilannetta seurataan Porissa säännöllisesti valtakunnallisen iLiitu -palvelun kautta. Palveluun kootaan kaikki poliisin tietoon tulleet liikenneonnettomuudet sekä pelastuslaitoksen onnettomuustilastoa. Onnettomuusaineistosta pystytään muun muassa kartoittamaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuskasaumapisteet. Onnettomuustilaston perusteella suunnitellaan ja toteutetaan liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä niissä kohteissa, joissa onnettomuuksia eniten tapahtuu.
Tekninen toimiala toteaa, että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden olosuhteita seurataan Porissa jo nykyisellään monella eri keinolla. Jalankulku- ja pyöräilyverkostoon kohdennetaan toimenpiteitä näiden seurantatietojen perusteella. Koetun turvallisuuden selvittämiseksi on mahdollista toteuttaa asukaskysely, jonka tuloksia voidaan tarkastella rinnakkain edellä mainittujen mittareiden kanssa. Infrajohtamisen toimintayksikkö valmistelee ja toteuttaa kyselyn yhteistyössä kaupungin viestintäyksikön kanssa vuoden 2023 aikana.
Leikkipaikkojen osalta henkilöstömme leikkiturvallisuuskoulutusta edelleen tehostetaan. Leikkipaikojen käyttäjille tullaan Porissa kehittämään paikkatietoon pohjautuva palautejärjestelmä. Tavoitteemme on, että saatu palaute tulee vaikuttamaan kunnossapitotyön oikeaan suuntaamiseen.
Leikkipaikkojen rakenteellinen kuntotarkastus tehdään Porissa kaksi kertaa vuodessa. Sen lisäksi jokaisella leikkipaikalla tehdään nopeampi silmävarainen arviointi kerran viikossa. Kokemuksemme mukaan leikkipaikoilla sattuvat tapaturmat / haaverit ovat onneksi melko pieniä leikin yhteydessä tulevia kuhmuja ja vaatteiden rikkoutumisia. Käsittelemme jokaisen tietoomme tulleen vahingon ja tutkimme vahingon syyn.
Valtaosa Suomen puistoleikkipaikoista on aitaamattomia. Näemme, että aitauksiin on tarvetta vain poikkeustapauksissa. Esimerkiksi Helsingissä on uusille asuinalueille perustettu leikkipaikkoja lähelle merenrantaa.
Ehdotus
Esittelijä
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää antaa valtuustoaloitteeseen lausuntonaan edellä esitetyn selvityksen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.