Kaupunginhallitus, kokous 18.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 575 Lausunto YVA-tarpeesta, tuulivoimakomponenttien varasto- ja kokoonpanokentän toteutus meren täyttöalueelle

PRIDno-2023-4446

Valmistelija

  • Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi
  • Joni Mustonen, johtava ympäristöinsinööri, joni.mustonen@pori.fi

Perustelut

Taustaa

Suisto Kiinteistöt Oy on pyytänyt Varsinais-Suomen ELY-keskukselta päätöstä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltamisesta hankkeessa ”Porin Mäntyluodon Tuulivoimakomponenttien varasto- ja kokoonpanokentän toteutus meren täyttöalueelle”.

Hankealue sijaitsee Meri-Porin alueella Mäntyluodossa. Hankkeessa on tarkoitus rakentaa laadukas ja riittävän suuri kenttäalue, jolla voidaan varastoida, kokoonpanna ja huoltaa tuulipuistokomponentteja. Kenttä toimii Tahkoluodon merituulipuiston tukialueena ja tukee osaltaan Tahkoluodon merituulipuiston toteuttamista. Hanke tukee myös laajemmin muita alueelle suunniteltuja hankkeita. YVA-tarvearvio keskittyy nimenomaan täyttöalueeseen ja sen ympäristövaikutuksiin, koska täyttöalueen toteuttaminen edellyttää vesilain mukaista lupaa. Hankealueella toteutetaan lisäksi pienimuotoinen nykyisten laitureiden saneeraus ja laiturialueen edustan ruoppaus alueen länsipäädyssä.

Hankkeessa on tarkoitus täyttää ja laajentaa nykyistä Eteläselän puoleista ranta-aluetta ja muuttaa nykyistä merialuetta maa-alueeksi. Täytöllä toteutettavan laajennusalueen pinta-ala on n. 45 ha. Lisäksi hankkeessa rakennetaan varastokenttää kiinteistön 609-65-4-18 alueelle. Koko hankealueen pinta-ala n. 160 ha. Hankkeen vesilupaprosessi on käynnistetty.

Lausuntopyyntö ja lausunto

Varsinais-Suomen ELY-keskus on pyytänyt Porin kaupungin lausuntoa hankkeen YVA- tarveselvityksestä.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan suunnittelu- ja kehittämisyksikkö sekä ympäristö- ja terveysvalvontayksikkö ovat valmistelleet seuraavan luonnoksen kaupungin lausunnoksi:

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) tarkoituksena on taata, että ympäristövaikutukset selvitetään yhtenäisellä tavalla merkittäviä ympäristövaikutuksia aiheuttavien hankkeiden suunnittelussa, sekä lisätä kansalaisten osallistumis- ja tiedonsaantimahdollisuuksia.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelylakia (468/1994, YVAL) sovelletaan lain 4 §:n mukaan hankkeisiin, joista saattaa aiheutua merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi suurehkot satamahankkeet, joiden yhteydessä joudutaan suorittamaan laajoja ruoppaus- ja läjitystoimenpiteitä. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyä sovelletaan lisäksi yksittäistapauksissa hankkeisiin, joilla on merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. YVA on katsottu tarpeelliseksi mm. suurta, pitkäaikaisessa käytössä olevaa läjitysaluetta perustettaessa. Tämän lisäksi myös hankkeessa, johon ei sovelleta YVA-menettelyä, on oltava riittävästi selvillä hankkeen ympäristövaikutuksista hankkeen vesi- tai ympäristöluvituksen yhteydessä. YVA:n tarpeesta päättää ELY-keskus.

Käsittelyssä olevan hankkeen suurimmat ympäristövaikutukset liittyvät ruoppauksiin, täyttöihin ja läjityksiin niiden aiheuttamien samentuma- ja muiden vesistövaikutusten vuoksi. Lisäksi erityisesti rakentamisvaiheessa raskas liikenne alueella lisääntyy. Täytön yhteydessä myös Fänrikinkarit-niminen luotoryhmä häviää.

Hakijan käsityksen mukaan hankkeeseen ei tule soveltaa YVA-menettelyä, koska hanke ei aiheuta laadultaan tai laajuudeltaan sellaisia merkittäviä ympäristövaikutuksia, jotka edellyttäisivät YVA-menettelyn käynnistämistä. Hakijan mukaan hankkeen ympäristövaikutuksia on selvitetty tai selvitetään parhaillaan riittävässä määrin maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa kaavoitusmenettelyssä asemakaavamuutoksen valmistelun yhteydessä. Lisäksi hankkeessa on suunniteltu toteutettavan toimenpiteitä, joilla haitallisia ympäristövaikutuksia kyetään ennaltaehkäisemään. Hankkeelle on myös haettava vesilain mukainen lupa, mihin liittyvässä lupaprosessissa hankkeen ympäristövaikutukset ja niiden hallinta ja lieventäminen tullaan käymään yksityiskohtaisesti läpi. Hakija mainitsee myös, että vastaavissa hankkeissa, kuten esim. Tampereen Näsisaaren täyttöhankkeessa, ei ole edellytetty YVA-menettelyä.

Suunnittelu- ja kehittämisyksikön sekä ympäristö- ja terveysvalvonta yksikön näkemyksen mukaan YVA-tarveselvityksessä läjityspaikan tai -paikkojen sijainnista ei ole vielä täyttä varmuutta, mikä vaikeuttaa ympäristövaikutusten arviointia. Myös Fänrikinkarien linnuston pesimäpaikan häviäminen on todettu varsin yleisellä tasolla. Tarveselvityksessä ei ole myöskään huomioitu, että veden virtaussuunta voi hankealueella tietyissä oloissa olla kohti Kolpanlahtea. Näsisaaren käyttäminen esimerkkinä ei ole asianmukaista, koska jokainen hanke on tarkasteltava vaikutusten osalta erikseen.

Edellä mainituista tarveselvityksen puutteista huolimatta yksiköiden näkemys on, että vesilain mukaisessa lupamenettelyssä saadaan hankkeen ympäristövaikutukset riittäviltä osin selvitettyä ja rajattua, eikä YVA-menettely ole tältä osin tarpeen. Koska hankealue sijaitsee näkyvällä paikalla, on vesilupa- ja ympäristölupaprosessien yhteydessä kuitenkin kiinnitettävä erityinen huomio kuntalaisten riittävään tiedonsaantiin ja osallistamiseen hankkeen edetessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle edellä olevan, elinvoima- ja ympäristötoimialan valmisteleman lausunnon, ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

____________

Merkitään, että Lauri Kilkku poistui esteellisenä (yhteisöjäävi) tämän asian käsittelyn ajaksi. Lauri Kilkku on Suisto Kiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja.

Merkitään, että Jyrki Levonen poistui esteellisenä (yhteisöjäävi) tämän asian käsittelyn ajaksi. Jyrki Levonen on Suisto Kiinteistöt Oy:n hallituksen jäsen.

Esteellisyys

  • Lauri Kilkku, Jyrki Levonen

Tiedoksi

Varsinais-Suomen ELY-keskus

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.