Perustelut
Porin kaupunki avustaa yksityisteitä sekä rahallisesti (kunnossapito- ja perusparannusavustus) että kunnossapidon muodossa (kaupungin hoidossa olevat yksityistiet). Raha-avustusten osalta tekninen lautakunta on kokouksessaan 7.8.2012 hyväksynyt yksityisteiden avustuskäytännöt, jotka tulivat voimaan 1.1.2013.
Määrärahaa raha-avustuksille on viime vuosina varattu 160.000 euroa vuodessa. Avustettavia yksityisteitä on noin 170 kpl ja tiekilometrejä noin 400 km. Yksityisteiden hoitoon sisältyy tien kunnossapidon lisäksi tien rakenteiden, kuten siltojen ja rumpujen kunnossapito. Lisäksi kaupunki vastaa yksityisteiden uusien valaistusten energiakustannuksista teknisen lautakunnan periaatepäätöksen mukaisesti (4.4.2000 §159) sekä tekee valaistuksen perusparannuksia maakaapeloinnin yhteydessä.
Kunnossapitoavustus myönnetään tielle, jonka vaikutuspiirissä on vähintään kaksi vakinaista asuntoa ja toimiva tiekunta. Lisäksi avustuksen saaminen edellyttää, että tiekunta on huolehtinut siitä, että tien käytön rajoituksista, kuten painorajoituksista, puomista ja kiellosta liikennöidä, on tehty ilmoitus kansalliseen tie- ja katuverkon tietojärjestelmään Digiroadiin sekä tien vastuuhenkilöstä yksityistierekisteriin, jota pitää Maanmittauslaitos. Lisäksi tiekunnan on toimitettava tekniselle lautakunnalle tilinpäätöstiedot, joiden tulee perustua tiekunnan kokouksessa hyväksyttäviin tositteisiin. Talkootöitä ei hyväksytä kunnossapitokustannuksiin. Myöskään pihateitä ei avusteta.
Perusparannusavustukseen oikeuttavia töitä ovat ojien, rumpujen ja siltojen peruskunnostus, tien oikaisu, tien korotus, maakivien poisto, kääntö- ja ohituspaikkojen rakentaminen sekä muut sellaiset perusparannustyöt, joiden tarkoitus on parantaa tien rakennetta ja kuntoa. Avustuksen saaminen edellyttää, että hankkeen valtioavustusmahdollisuus on selvitetty sekä kustannusarvio ja suunnitelma hankkeesta on toimitettu kaupungille. Jos valtio avustaa tiekuntaa vähintään 50 prosentilla, on kaupungin avustus noin 20 prosenttia toteutuneista perusparannusmenoista, kuitenkin enintään 10 000 euroa. Jos valtio ei avusta tiekuntaa, niin kaupungin avustus on noin 30–40 prosenttia toteutuneista perusparannusmenoista, kuitenkin enintään 5 000 euroa. Lisäksi rikkoontuneen rumpuputken tilalle kaupunki toimittaa hakemuksesta uuden rumpuputken ja tiekunta suorittaa työn.
Kunnossapidon muodossa kaupunki hoitaa aikoinaan kuntaliitosten yhteydessä tulleita yksityisteitä sekä vakituisten linja-autoreittien yksityistieosuuksia. Kaupungin hoitamia yksityisteitä on tällä hetkellä yhteensä 57 kpl / 103 km. Kaupungin hoitamia yksityisteiden vuosikustannus on noin 145 000 euroa.
Lakimuutos edellyttää yksityistiekuntien perustamista. Yksityistielaki 1.1.2019 § 84 Kunnan avustuksesta toteaa, että ”Kunta päättää sen varoista yksityistien tienpitoon myönnettävistä avustuksista, avustuksen ehdoista ja käytön valvonnasta samoin kuin tien tekemisen tai kunnossapidon ottamisesta kokonaan tai osaksi kunnan suoritettavaksi. Edellytyksenä avustuksen myöntämiselle tienpitoon on, että tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset niin kuin 50 §:ssä edellytetään”.
Porin kaupunki on tällä hetkellä osittain lainvastaisessa tilanteessa, koska kaupungin hoidossa olevilla yksityisteille ei pääsääntöisesti ole perustettu tiekuntia. Kaupungin hoidossa olevien yksityisteiden hoidon saattaminen lainmukaiseen tilaan edellyttää tiekunnan perustamista kaupungin hoidossa oleville yksityisteille.
Lainsäädännöllisistä sekä taloudellisten seikkojen takia yksityisteiden varrella asuvien kuntalaisten tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi, tulee jatkossa kunnossapitoavustus myöntää ainoastaan avustusehdot täyttäville yksityisteille. Tasapuolisuus johtaa siihen, että avustus on ensisijaisesti rahallinen.
Kaupunki on laatinut esityksen kaupungin kunnossapidon piiriin otettavien yksityisteiden edellytyksistä. Esityksen mukaan yksityistie voidaan ottaa kaupungin hoitoon, jos joku näistä kriteereistä täyttyy:
1. Yksityistiellä on joukkoliikenneviranomaisen hankkimaa kaikille avointa joukkoliikennettä. Kaupungin hoitoon otetaan vain yksityistien se osuus, jolla on kaikille avointa joukkoliikennettä.
2. Reitti asemakaava-alueelle. Mikäli asemakaava-alueelle johtaa useampia vaihtoehtoisia yksityisteitä, kaupunki pidättää oikeuden valita asemakaava-alueelle johtavan avustettavan yksityistien.
3. Yksityistiellä sijaitsee yhteiskunnan turvallisuuden kannalta merkittävä kohde esim. paloasema, turvallisuuskeskus tms. Kaupungin hoitoon otetaan vain yksityistien se osuus, jota pitkin toiminto on saavutettavissa.
4. Yksityistie palvelee Yyterin alueen matkailun kannalta merkittävää kohdetta tai aluetta, kaupunginhallituksen erillisen päätöksen mukaisesti.
5. Yksityistiellä on merkittävää läpikulkuliikennettä tai huomattavaa liikenteellistä merkitystä suhteessa yksityistien osakkaiden omaan liikenteeseen. Kaupunki arvioi liikenteellisen merkityksen tiekunnan pyynnöstä mm. liikennelaskennan perusteella.
Lisäksi esitetään, että tien varrella asuvien osakkaiden tulee ryhtyä toimenpiteisiin tiekunnan perustamiseksi, jotta se tämän jälkeen täyttää sekä lain että kaupungin edellyttämät vaatimukset ja on oikeutettu saamaan rahallista avustusta kaupungilta. Lisäksi kaupungin hoidossa olevien yksityisteiden kunnossapito lopetetaan poikkeuksena ne yksityistiet, jotka täyttää jonkin edellä mainituista kriteereistä.
Esitetään, että kaupungin hoitoon jäävien yksityisteiden perustetaan tiekunnat kaupungin aloitteesta, jotta yksityistielain 560/2018 vaatimukset tulevat täytetyiksi.
Alustava aikataulu muutoksen voimaantulolle on 1.6.2027.
Valmistelusta on tarkoitus tehdä kysely ennen asian tuomista päätöksentekoon.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta merkitsee asian valmistelun tilanteen tiedoksi. Tekninen lautakunta päättää, että valmistelusta muutoksesta ja kriteereistä tehdään kysely ennen asian tuomista päätöksentekoon.