Valmistelija
Seppo Salonen, yksikön päällikkö, suunnittelu- ja kehittämisyksikkö, seppo.salonen@pori.fi
Perustelut
Pori Energia Sähköverkot Oy uusii 1980-luvun alussa rakennetun Impola – Vähärauma 110 kV voimajohdon Kartanosta Vähärauman sähköasemalle. Voimajohdon uusimisella korvataan käyttöikänsä lopussa oleva johto ja samalla kasvatetaan sen sähkönsiirtokykyä vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia.Voimajohdon uusimisen suunnittelusta sekä hankkeeseen liittyvistä lupa-asioista vastaava TLT-Building Oy on pyytänyt Porin kaupungilta lausuntoa Pori Energia Sähköverkkojen voimajohtohankkeesta Impola – Vähärauma. Kaupungin lausunto liitetään Maanmittauslaitokselle tehtävään lunastuslupahakemukseen.
Uusittavan voimajohto-osuuden pituus on noin 10,6 km ja sijoittuu olemassa olevaan johtokäytävään. Nykyiselle johdolle aikanaan lunastettu johtoalue käsittää 26 metriä leveän johtoaukean sekä metsämailla tämän molemmin puolin 10 m leveät reunavyöhykkeet. Johtoalueen leveys pysyy ennallaan, mutta rakentamisrajoitus päivitetään 13 metristä reunavyöhykkeen takareunaan, 23 metrin etäisyydelle johdon keskilinjasta. Myös reunavyöhykkeet perustetaan nykykäytännön mukaisesti koko johdolle, myös pelto-osuuksille. Hankkeesta on tehty ympäristöselvitys, jossa on huomioitu kulttuuriympäristö ja muinaisjäännökset.
Ehdotus
Esittelijä
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta antaa asiassa seuraavan lausunnon:
Impola-Vähärauma 110 kV voimajohtohanke sijoittuu kokonaisuudessaan oikeusvaikutteisen Kantakaupungin yleiskaavan alueelle ja pääosin yleiskaavassa sille varattuun maastokäytävään. Porin kaavoitusohjelmassa on jo pitkään tiedostettu yleiskaavan uudistamisen tarve, ja lentokentän ja Lattomeren välisellä alueella on todettu olevan merkittäviä tarkistamisen ja uudelleen arvioinnin tarpeita. Honkaluodon alueella on vireillä asemaakaavan muutos, jossa on mukana myös voimajohtoalue. Valtatien 8 päässä Porin eteläisen ohitustien eli valtatie 11 jatkeen (valtateiden 2 ja 8 yhdystien) on tekeillä esiselvitys eritasoliittymän suunnittelusta ja ohitustien läntisimmän katuliittymän sijainnista ja tilavarauksista. Selvityksessä otetaan huomioon myös voimajohdon uusinnan tarve.
Voimassa olevassa Kantakaupungin yleiskaavassa voimajohtokäytävä poikkeaa valtatie 8:n eritasoliittymän kohdalla hieman nykyisestä ja uusittavan voimajohdon suunnittelussa käytetystä linjauksesta. Ero johtuu siitä, että yleiskaavassa on haluttu varmistaa valtatien 8 nelikaistaistamisen ja ohitustien läntisen eritasoliittymän toteutuminen. Ympäristöselvityksen toteama, että uusittava linjaus sijoittuisi yleiskaavan voimajohtokäytävään, on siis liittymäalueen osalta väärä. Muilta osin ristiriitaa ei yleiskaavaan ole. Kantakaupungin yleiskaava on oikeusvaikutteinen, joten lähtökohtaisesti voimalinjaa uusittaessa kaavan johtovarausta tulee noudattaa.
Valtatien 8 ja Porin eteläisen ohikulkutien eritasoliittymän kohdalla voimalinjan linjaus on toteutettava niin, että vt 8 eritasoliittymä on Rambollin laadinnassa olevan ja voimajohtoa suunnittelevan TLT Buildingin edustajalle työkokouksessa esitellyn esiselvityksen mukaisilla liittymä- ja ramppityypeillä toteutettavissa. Pori Energia vastaa kustannuksellaan, mikäli johtoa joudutaan korottamaan tai käyttämään erikoispylväitä eritasoliittymää ja siihen liittyviä liikennealueita toteutettaessa. Voimajohtosuunnittelussa on otettava huomioon Porin eteläisen ohitustien (valtatien 11 jatkeen) tuleva todennäköinen käyttö erikoiskuljetusten reittinä. Hankkeen selvittelyvaiheessa on käyty useita keskusteluja kaupunkisuunnittelun kanssa ja tarkasteltu eri vaihtoehtoja muuntoaseman sijoittamiseksi Lattomerenojan läheisyyteen. Ympäristöselvityksen mukainen voimalinjan linjaus ei aiemmin todettua vt 8 eritasoliittymäaluetta lukuun ottamatta haittaa voimassa olevan yleiskaavan toteutumista tai tulevaa yleiskaavoitusta.
Voimajohtopylväiden tarkempaa sijoittelua tulee suunnitella yhteistyössä Porin kaupunkisuunnittelun ja teknisen toimialan infrajohtamisen kanssa alueen tulevan maankäytön ja toteuttamisen mahdollistamiseksi. Valtatien 8 ylityksessä on varauduttava tien nelikaistaistamiseen sekä rinnakkaistien tai -teiden tarpeeseen. Jatkosuunnittelussa tulisi ottaa kantaa, voiko voimajohdon reunavyöhykkeelle sijoittaa tie- tai katualuetta ainakin kuivatuksen ja piennaralueiden osalta.
Asemakaavoitetuilla alueilla rakennuskäyttöön varatuilla korttelialueilla tonttien käyttö rakentamiseen tai muuhun kaavassa osoitettuun käyttötarkoitukseen ei saa olennaisesti heikentyä voimalinjan mahdollisen sivuttaissiirtymän vuoksi.
Lattomeren avoin maisematila on maisemallisesti merkittävää viljelyaluetta. Alue on maakunnallisesti myös linnustolle tärkeä, lajistoltaan rikas ja erityisesti muuttoaikoina yksilömääriltään runsas MAALI-alue, joka toimii mm. laulujoutsenten ja hanhien tärkeänä levähdysalueena. Linnustolle voimalinjasta aiheutuvien haittojen vähentämiseksi koko peltoalueen linjaosuus on varustettava lintuvaroituspalloilla.
Työmaa-alueilla, jotka sijoittuvat happamia sulfaattimaita sisältäville alueille, tulee työt suunnitella siten, että pintavesien pilaantuminen pystytään ehkäisemään. Ensisijaisesti työt tulee suunnitella ja toteuttaa siten, ettei happamia sulfaattimaita pääse sekoittumaan pintavesien kanssa, ja toissijaisesti happamia maa-aineksia/ja pintavesiä tulee neutraloida esimerkiksi kalkitsemalla siten, että niiden aiheuttama pilaantuminen pystytään estämään. Ennen töihin ryhtymistä em. menettelytavoista ja varautumisesta tulee tehdä riskinhallintasuunnitelma sekä laatia toimintaohjeet happamien sulfaattimaiden käsittelylle.
Voimajohtolinjaus seuraa suurelta osin Lattomeren viljelysaukean kuivatusyhtiön hallitsemaa kuivatusojaa. Asiassa tulee olla riittävässä määrin yhteydessä em. yhtiöön ja varata yhtiölle tilaisuus tulla kuulluksi hankkeen vuoksi.
Terveydensuojelulain mukaan asunnon ja muun sisätilan tulee olla säteilyn suhteen sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa. Säteilyturvakeskuksen mukaan yksinkertaisilla johtimilla varustettujen 110 kV voimalinjojen magneettikentistä ei ole terveydellistä haittaa, kun lähimmät asuintalot ovat 25 metrin etäisyydellä. Tarvittaessa Säteilyturvakeskus voi antaa asiasta lausunnon.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.