Valmistelija
Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
Perustelut
Vuosi 2021 oli elinvoima- ja ympäristötoimialan elinkaaressa ensimmäinen kokonainen talousarviovuosi. Organisaatiomuutoksessa 1.9.2020 yhdistettiin osa konsernihallinnon elinvoimayksiköstä ja viestintäyksiköstä sekä ICT-yksikkö kokonaisuudessaan ympäristö- ja lupapalveluiden toimialaan. Samalla Visit Pori Oy:n henkilöstö ja osa toiminnasta siirtyi liikkeenluovutuksessa toimialalle. Elinvoima- ja ympäristötoimiala kokoaakin nyt kaupungin keskeiset elinvoimaisuutta palvelevat toiminnot yhteen.
Elinvoima- ja ympäristötoimialan henkilöstöön kuului vuoden 2021 joulukuussa 159 vakituista, 32 määräaikaista ja 67 työllistettyä. Toimipisteitä oli Valtakatu 11:ssa sijaitsevien kiinteistöjen lisäksi ainakin Teljänkatu 5:ssä, Hallituskatu 12:ssa, Länsipuisto 24:ssa, Yrjönkatu 13:ssa, Veturitallinkatu 7:ssä ja Kruuti-Jussintie 5:ssä. Lisäksi ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen eläinlääkärien vastaanottotilat sijaitsivat Maantiekatu 31:ssä, Ulvilassa, Harjavallassa ja Eurajoella.
Elinvoima- ja ympäristötoimiala on moninainen toimiala, joka koostuu pitkälti viranomaistoiminnasta. Toimialalla on tapahtunut myös muutoksia tänäkin vuonna, mm. joukkoliikenneuudistus, pieneläinpäivystyksen uudistus sekä matkapuhelinuudistus ja joukkoliikenteen saamat budjetoimattomat tuet valtiolta.
Lisäksi Porissa käynnistyi maaliskuussa työllisyyden kuntakokeilu, jossa kehitetään työllisyyspalveluita ja valmistaudutaan vuoteen 2024, jolloin työllisyyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan kunnan järjestämisvastuulle. Kuntakokeilu yhdistää valtion ja kunnan työllisyyspalvelut ja kaupungilla on vastuu n. 4700 porilaisen työnhakijan lakisääteisistä työvoimapalveluista. Kaupungin työllisyyspalveluiden henkilöstön määrä kasvoi kuntakokeilun myötä TE-hallinnon virkasiirroilla (23 htv) ja kymmenellä määräaikaisella asiantuntijalla.
Vuoden 2021 alussa Porin työttömyysaste oli 14,5 % ja joulukuussa 11,9 %. Porin aktivointiasteen keskiarvo oli v. 2020 23,8 % ja v. 2021 28,2 %. Myös tukityöllistämisessä nähtiin volyymin kasvua. Kaupunki pystyi tarjoamaan yli 150 porilaiselle työnhakijalle työllistymismahdollisuuksia kaupungin eri yksiköissä. Kuntakokeilun myöntämällä palkkatuella ja ns. Pori-lisällä tuettiin 140:n työnhakijan työllistymistä yhdistyksiin tai yrityksiin. Kesätyötukea joko kaupungin yksiköihin tai alueen yrityksiin ja yhdistyksiin myönnettiin lähes 1 000 nuoresta.
Toimialalla tehtiin kaksi talousarviomuutosta vuoden 2021 aikana. Kaupunginvaltuusto päätti 26.4.2021 kokouksessaan myöntää 0,7 M euron lisämäärärahan ja muutoksen vuoden 2021 talousarvioon covid-19 -taudin aiheuttaman avoimen joukkoliikenteen lipputuloaleneman kompensoimiseksi. Lisäksi työllisyyspalveluille myönnettiin vuoden 2019 110 000 euron investointimäärästä jäljellä ollut 13 266 euron suuruinen määrärahalisäys investointimäärärahoihin.
Talouden positiivinen suunta perustui muun muassa kustannusten hillitsemiseen esimerkiksi ICT-yksikössä, jossa saatiin säästöä palvelusopimusmuutoksilla ja rakennusvalvontaan loppuvuodesta tuloutuneisiin ennustettua isompiin lupamaksutuottoihin. Lisäksi Porin seudun yhteistoiminta-alueella panostettiin eläinsuojelutehtävien hoitoon osoittamalla kaupungineläinlääkärin työpanosta. Eläinlääkintähuoltolain mukaisesti valtio korvaa eläinsuojelutehtäviin käytettävän kaupungineläinlääkärin työajan palkkakustannukset, joiden määrä muodostui talousarviossa esitettyä suuremmaksi. Lisäksi valtio myönsi joukkoliikenteelle yli 1 M euroa budjetoimatonta valtionapua vuoden 2021 aikana, josta viimeinen 149 000 euron koronatukipäätös tuli vielä aivan joulukuun loppupuolella. Toimialan tilinpäätös päätyi positiiviseen tulokseen sitovan toimintakatteen alittuessa 2,65 M eurolla.
Talousarviopoikkeamat
Toimialan toimintatuotot ylittyivät 1,1 M eurolla (+12 %), vaikka myynti-, maksu- ja muut toimintatuotot jäivätkin yhteensä 120 000 euroa (-11 %) vajaaksi käyttösuunnitelmasta. Muun muassa pieneläinpäivystyksen uudistus vaikutti siihen, että eläinlääkintäyksikön klinikkamaksu- ja päivystyspuhelintuotot pienenivät yhteensä yli 34 000 eurolla käyttösuunnitelmaan nähden. Lisäksi matkailu- ja markkinointiyksikön vuonna 2021 edelleen vuokraaman Promenadisalin osalta tuottoarvio ei kokonaan täyttynyt, vaan siitä jäätiin noin 32 000 euroa. Salin tuottoarviota oli vuoteen 2021 lähtiessä vaikea tehdä koronatilanteesta johtuen, kun tiedossa ei ollut tulevien tapahtumien määräarviota eikä sitä, miten alati muuttuva epidemiatilanne tulisi muokkaamaan tapahtumateollisuutta.
Toimintatuottojen kasvu johtui kuitenkin avustusten lisääntymisestä 1,2 M eurolla (+38 %). Näistä suurimpia olivat joukkoliikenteen saamat, budjetoimattomat valtionavustukset; ilmastoperusteinen tuki sekä kaksi erillistä tukea lipputulomenetyksiin koronan vuoksi, yhteensä lähes 1,1 M euroa. Valtionavustuksista maksettiin edelleen liikennöitsijöille tukea lipputulomenetyksiin yhteensä 218 000 euroa.
Valmistuksessa omaan käyttöön jäätiin 88 %:ia käyttösuunnitelmasta, sillä ICT-yksikköön oli budjetoitu 0,2 M euroa hankkeelle, joka ei toteutunutkaan.
Toimintamenot jäivät 1,7 M euroa (-5 %) pienemmiksi kuin käyttösuunnitelmassa oli arvioitu. Henkilöstökulut ylittyivät noin 0,3 M eurolla. Toisaalta henkilöstökulut eivät toteutuneet käyttösuunnitelman mukaisesti eläinlääkinnässä, kaupunkisuunnittelussa, joukkoliikenteessä eikä rakennusvalvonnassa johtuen siitä, että henkilöstösuunnitelman mukaiset rekrytoinnit jäivät kokonaan tai osittain toteutumatta. Tähän vaikutti muun muassa pitkään jatkuneet rekrytointivaikeudet eläinlääkinnässä, kaupunkisuunnittelussa ja joukkoliikenteessä.
Toisaalta taas työllistämispalkat eli palkkakustannukset, jotka syntyvät kaupungin eri yksiköihin palkattujen työttömien palkkauskustannuksista, ylittyivät noin 0,7 M eurolla. Palkkauskustannuksiin haetaan ELY-keskukselta valtion palkkatukea, joka voi olla maksimissaan 50 % palkkauskuluista. Palkkatuki tilitetään kuntaan lähes kuuden kuukauden viiveellä ja tästä syystä tulot ja menot eivät kulje käsi kädessä kuukausitasolla. Koska työllistettyjen määrä ylittyi hieman arvioidusta, niin myös maksetut palkat ja toisaalta saadut palkkatuet ylittyivät. Toimintatuotoissa palkkatuki ylittyi noin 230 000 eurolla käyttösuunnitelmaan verrattuna. Palkkatukityöllistäminen heijastuu positiivisesti niin sanotulle Kelan sakkolistalle sekä verotuloihin.
Palvelujen ostot jäivät 1,5 M euroa (-12 %) pienemmiksi käyttösuunnitelmaan verrattuna. Tästä suurin osa tulee asiakaspalvelujen ostoista, jotka jäivät 0,9 M euroa pienemmiksi. Käyttösuunnitelmassa asiakaspalvelujen ostoihin kirjattiin huhtikuussa joukkoliikenteelle myönnetty 0,7 M euron lisämääräraha. Määrärahalisäystä ei olisi taloudellisesta näkökulmasta jälkikäteen katsottuna tarvittu, mutta ilman tätä saatua 0,7 M euron lisämäärärahaa ei olisi voitu tehdä uutta liikenteen hankintasopimusta samassa laajuudessa kuin alkuperäinen määräraha olisi mahdollistanut, koska valtion tukipäätökset tulivat vasta sopimuksen teon jälkeen. Myös toimisto- ja asiantuntijapalvelujen ostot jäivät pienemmiksi käyttösuunnitelmaan nähden. Esimerkiksi kaupunkisuunnittelussa ostopalveluihin käytettävissä olevaa määrärahaa ei pystytty hyödyntämään täysimääräisesti. Kaupunkisuunnittelun kaavoitushankkeet ovat pitkäjänteisiä projekteja, joten ne eivät välttämättä etene vuodessakaan niin pitkälle, että ulkopuolisten asiantuntijapalveluiden käytölle tulisi siinä ajassa tarvetta.
Myös aineista, tarvikkeista ja tavaroista saatiin säästöä lähes 0,3 M euroa (-36 %). Porin kaupunki siirtyi matkapuhelinhankinnoissa leasing-mallin käyttöönottoon kesken vuotta 2021. Tämä näkyy kalustohankintojen vähenemisenä. IT-kaluston saatavuudessa on ollut myös hankaluuksia johtuen covid-pandemian aiheuttamasta globaalista komponenttipulasta. Toimialalla kalustohankinnoista tullut säästö on yli 0,2 M euroa (-62 %).
Myös muista toimintakuluista saatiin säästöä 0,2 M euroa (-14 %). Muissa toimintakuluissa näkyy muun muassa ICT-yksikön konesalivuokrien pieneneminen palvelusopimusuudistuksen myötä. Samoin leasingvuokrakulujen pienenemiseen on vaikuttanut puhelinten leasinghankintamallin käynnistysvaikeudet.
Investointimäärärahojen käyttö
Irtaimen investointimäärärahaa ei käytetty vuonna 2021 ollenkaan.
Työllisyyspalveluiden 43 000 euron investointimäärärahalla hankittiin mm. Presspajan kamera-kalustoa, moottorikelkka luontopajalle ja pakettiauto nuorten työpajalle.
ICT-investointien määrärahaa käytettiin mm. palvelimien, tukiasemien, näyttöjen, kytkimien ja kannettavien laitteiden hankintaan. 1,5 M euron määrärahasta käytettiin 40 %. Laitehankintojen saatavuudessa on ollut hankaluuksia johtuen covid-pandemian aiheuttamasta globaalista komponenttipulasta, joten kaikkia laitehankintoja ei pystytty täysimääräisesti tekemään. Sovellusohjelmien investointeja eli järjestelmien vaihtoja (mm. verkkojulkaisujärjestelmä, hr-varhaiskasvatusjärjestelmä) siirrettiin vuodelle 2022, koska hankintojen valmistelu viivästyi johtuen henkilövoimavarojen puutteesta.
Yyterin kehittämiseen oli varattu 580 000 euroa investointimäärärahoja, josta 400 000 euroa Yyterin elinkeinoelämää tukeviin investointeihin. Yyterin infraa parannettiin etenkin ohjaamalla kulkua rannalla sekä lisäämällä rannan wc-kapasiteettia. Lisäksi alueen yleissuunnitelmaa on toteutettu investointimäärärahoilla.
Yyterin aukion uudisrakennuksen, Piletin rakentamista valmisteltiin ja rakentamiselle luotiin konsepti. Yleissuunittelualueen Yyterin aukion hotellin puoleista päätyä kunnostettiin ja sisääntulon liikenneympyrä ja kivetys uusittiin. Aukion pohjoispuolen huoltotien jatkeeksi rakennettiin lankonki rannalle. Kulkureitille asennettiin kävijälaskuri. Rannalle on rakennettu myös toinen uimavalvojantorni, joka asennetaan kesäksi 2022. Myös Yyteri Beach lomakylän kulku rannalle sai kävijälaskurin. Rannan eteläpää, eli Yyteri Beach-lomakylä sai omat rantawc:t, joiden ulkonäkö mukailee muiden wc-rakennusten tuttua ulkokuorta.
Syksyllä Munakarin säikän mantereen puolelle saatiin uusi nuotiopaikka, joka saavutti heti suuren suosion. Niin ikään suuren suosion saavutti uusi kävelysilta rannan pohjoiskärjestä Herrainpäiville. Silta valmistui vuodenvaihteeksi. Kävijäennätyksiä rikottiin, kun Yyterissä vieraili koko vuoden aikana yli 386 000 kävijää (+42 %), joista kesän aikana 312 000. Myös sesonginulkopuoliset luvut kasvavat tasaisesti.
Yyterin elinkeinoelämää tukevista investointimäärärahoista jäi käyttämättä noin 54 000 euroa. Osa Yyterin investoinneista jäi toteuttamatta rakennuttajan aikatauluhaasteista johtuen. Lisähaasteita tuotti myös kokonaistyömäärän suuruus loppuvuoden aikana ja töiden rytmittämisen epäonnistuttua. Joidenkin tuotteiden toimitusaika oli odotettua pidempi eikä hankintaa haluttu kiirehtiä, jotta laatu ei kärsisi. Niin ikään koko Piletti-porttirakennukseen (investointimäärärahoihin varattu 180 000 euroa vuodelle 2021) suunniteltu urakka on siirtynyt eteenpäin rakennuttajan vaihduttua ja tästä johtuvan konseptisuunnittelun venyttyä loppuvuodelle 2021. Lopullisen urakan katsotaan kuitenkin edelleen olevan aikataulussa, jotta rakennus valmistuu suunnitellusti vuoden 2023 aikana.