Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 24.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 96 Oikaisuvaatimus, Osoitenumerointi Särkirannantie

PRIDno-2020-6218

Valmistelija

  • Tomi Laine, tomi.laine@pori.fi

Perustelut

Apulaiskaupungingeodeetti on viranhaltijapäätöksellään 22.4.2022 § 11/2022 suorittanut Särkirannantien osoitenumeroinnin.  [peitetty] on tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on saapunut kirjaamoon 3.5. sekä täydentänyt oikaisuvaatimustaan kirjeitse 10.5 saapuneella oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimus on saapunut ajoissa ja se tulee tutkia.

Oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu, sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan (Hallintolaki 49 d §). Oikaisuvaatimuksissa ei ole täysin yksiselitteisesti tuotu esiin miten päätöstä vaaditaan oikaistavaksi. Oikaisuvaatimuksista on kuitenkin löydettävissä kohtia, jotka on aiheellista ottaa käsittelyyn hyvän hallinnon periaatteiden toteutumisen varmistamiseksi. Ensin toimitetusta oikaisuvaatimuksesta on löydettävissä vaatimus, jonka mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä toivoisi päätöstä muutettavan siten, että Särkirannantie päättyy Särkiranta-nimiseen tilaan. Jälkimmäisestä oikaisuvaatimuksessa on löydettävissä, että oikaisuvaatimuksen tekijä kokee naapurikiinteistölle [peitetty] annetun osoitenumeron [peitetty] loukkaavan oikeuttaan. Oikaisuvaatimuksesta ei selkeästi ilmene koetaanko juuri osoitenumero [peitetty] loukkaavana vai se, että naapurikiinteistölle on ylipäätänsä annettu osoitenumero. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että Särkirannantie edelleenkin päättyy Särkirantaan. Kummassakaan oikaisuvaatimuksessa päätöstä ei selkeästi vaadita kumottavaksi, joten kyseessä on oikaisuvaatimus päätöksen muuttamiseksi.

Ensimmäisessä oikaisuvaatimuksessa esitetään perusteluina, että naapurikiinteistölle  [peitetty] johtava tie on rantasaunalle vievä peltotie, jolla ei ole virallista tieoikeutta eikä myöskään rasitetta Särkirannantiehen"

Jälkimmäisessä oikaisuvaatimuksessa perusteluina esitetään, että "Särkirannantie on yksityistie, joka päättyy Särkiranta-nimiseen tilaan. Tähän tiehen ei liity mitään rasitteita, joten tien käyttöoikeutta ei ole myönnetty ulkopuolisille [peitetty] tiehaarasta eteenpäin." Esiin tuodulla  [peitetty] tienhaaralla tarkoitettaneen kiinteistölle  [peitetty] johtavan tien liittymää/tienhaaraa.

Perustelujen osalta on todettava, että suurelta osin ne eivät liity osoitejärjestelmään vaan ovat pääosin asioita, jotka tulisi ratkaista kiinteistötoimituksessa.

Kohde sijaitsee asemakaava-alueella, missä on voimassa Lavian Kirkonseudun asemakaava vuodelta 1970. Kyseinen asemakaava ei ole nyt esillä olevien kohteiden alueella juurikaan toteutunut, mikä hankaloittaa osoitejärjestelmän ylläpitoa. Mainittakoon, että Särkirannantie ei ole asemakaavan mukainen katu vaan kulku-ura, joka sijaitsee pääosin asemakaavan mukaisella At-alueella, tien tuntumassa on asemakaavassa osoitettuna myös liikennealuetta ja maatalousaluetta. Liikennealue ei ole toteutunut. Asemakaavanmukaista kulkuyhteyttä rakennuspaikoille ei ole rakennettuna. Koska kohde on hyvin haja-asutusaluemainen eikä siellä ole mahdollista noudattaa asemakaavaan perustuvaa osoitenumerointia, on apulaiskaupungingeodeetin viranhaltijapäätöksen 22.4.2022 § 11/2022 osoitenumeroinnissa noudatettu haja-asutusalueen etäisyyteen perustuvaa osoitenumerointia.

Kaupunkimittaus on selvittänyt kyseisen alueen tieoikeuksia. Tieoikeuksia on perustettu Turun ja Porin läänin maanmittauskonttorin suorittamassa ja 17.6.1939 rekisteröidyssä lohkomistoimituksessa, jonka toimituskartta on liitteenä. Kyseisessä lohkomistoimituksessa lohkokiinteistöille (Jm 4:66a, b, c, d ja f) on osoitettu tieoikeudet emätilan alueella.

Oikaisuvaatimuksessa esille tuotu kulku nykyiselle kiinteistölle  [peitetty] on osoitettu osin olemassa olevaa tieuraa pitkin ja osin silloista kiinteistön rajan reunaa noudattaen ja olemassa olevasta tieurasta poiketen.  Tieoikeuden sijainti suhteessa nykyiseen kiinteistöjaotukseen käy ilmi liitekartasta. Oikaisuvaatimuksen tekijän omistaman kiinteistön [peitetty] alueella on rasitteena kiinteistön  [peitetty] kulkuoikeus, josta löytyy maininta myös kiinteistörekisteriotteelta. Kiinteistön  ********* omistaja omistaa kohdealueella myös kiinteistöt  [peitetty],  [peitetty] ja  [peitetty] sekä määräosan kiinteistöstä  [peitetty]. Näin ollen hänellä on mahdollisuus kulkea kyseisten kiinteistöjen alueella myös ilman erillistä kiinteistörekisteriin merkittyä tieoikeutta.

Yhteenvetona

Apulaiskaupungingeodeetti on toiminut Porin kaupungin hallintosäännön ja toimialansa toimintasäännön nojalla hänelle kuuluvan päätösvallan puitteissa. Viranhaltijapäätös 22.4.2022 § 11/2022 ei ole lain vastainen eikä myöskään aiheuta kohtuutonta haittaa. Kohde on hyvin haja-asutusaluemainen ja siitä syystä myös osoitenumeroinnissa on noudatettu haja-asutusalueen etäisyyteen perustuvaa osoitenumerointia. Kiinteistöllä  [peitetty] ei ole tie/kulkuoikeutta koko nykyisellään rakennetun Särkirannantien matkalla mutta osalla kyseistä tietä on. 17.6.1939 rekisteröidyssä lohkomistoimituksessa perustettu tieoikeus yhtyisi kokonaisuudessaan rakennettuna nykyiseen Särkirannantiehen. Tälläkin perusteella ko. osoitekohteelle on perusteltua antaa Särkirannantien osoite. Osoitepäätös ei muodosta tai lakkauta kulkuoikeuksia eikä ota kantaa tien kunnossapidon ositteluun. Nykyisellään tieoikeudet perustuvat suhteellisen vanhoihin maanmittaustoimitusten ratkaisuihin, jotka eivät välttämättä ole täydellisesti kirjattuna kiinteistötietojärjestelmässä. Tien kulkuoikeuksiin liittyvät epäselvyydet ratkaistaan kiinteistönmääritystoimituksessa. Tieoikeuksia on mahdollisuus perustaa tai lakkauttaa rasitetoimituksessa. Näiden hakeminen tai hakematta jättäminen jää asianosaisten harkintaan.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset tarkoittaisivat käytännössä muutoksia kahden kiinteistön osoitenumeroon. Asian ratkaiseminen on pääosin tarkoituksenmukaisuusharkintaa. Suoranaista estettä päätöksen osoitenumeroinnin muuttamiselle oikaisuvaatimuksen mukaiseksi ei ole, toisaalta apulaiskaupungingeodeetin viranhaltijapäätös 22.4.2022 § 11/2022 ei sellaisenaankaan ole lain vastainen eikä myöskään aiheuta kohtuutonta haittaa. Kysymys on lähinnä siitä, halutaanko Särkirannantien osoitenumeroinnilla antaa vaikutelma, että kyseinen tie johtaisi juuri Särkiranta nimiselle kiinteistölle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä oikaisuvaatimuksen siltä osin, että osoitekohteiden 413-412-4-140 ja 413-412-4-73 osoitenumerointia muutetaan. Uusi osoitenumerointi käy ilmi liitekartasta. Päätös tulee voimaan sekä pannaan täytäntöön 1.7.2022 ja on siihen mennessä oltava säädösten mukaisesti merkittynä kiinteistöllä.

Lisäksi Elinvoima- ja ympäristölautakunta toteaa, että osoitepäätös ei muodosta tai lakkauta kulkuoikeuksia eikä ota kantaa tien kunnossapidon ositteluun. Asianosaisilla on oikeus saattaa kulkuoikeuksiin liittyvät mahdolliset epäselvyydet tai erimielisyydet ratkaistavaksi kiinteistötoimituksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, muut asianosaiset

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusoikeus ja valitusperuste 

Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Turun hallinto-oikeudelta. Päätökseen on oikeutettu valittamalla hakemaan muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, sekä sopijakunta ja sopijakuntien jäsenet. Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, lautakunta on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen. 

Valitusaika 

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaamisesta. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua pöytäkirjanotteen lähettämisestä kirjeellä tai saantitodistuksen osoittamana aikana. Kaupungin jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. 

Valituskirjelmän sisältö 

Kunnallisvalitus tehdään kirjallisesti. Valituskirjelmässä, joka on osoitettava Turun hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava: 

1) päätös, johon haetaan muutosta, 
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi, 
sekä 
3) perusteet, joilla muutosta vaaditaan. 

Valituskirjelmässä on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. 

Valituskirjelmässä on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. 

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. 

Valituskirjelmän liitteet 

Valituskirjelmään on liitettävä: 

1) päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä, 
2) todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta, sekä 
3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja. 

Valituksen perille toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Turun hallinto-oikeudelle, osoitteeseen: 

PL 32 Käyntiosoite: Sairashuoneenkatu 2-4 
20101 TURKU Vaihde: 029 56 42400 
Kirjaamo: 029 56 42410 
Faksi: 029 56 42414 
Sähköposti: turku.hao@oikeus.fi