Valmistelija
Kirsi Nuorsaari, kirsi.nuorsaari@pori.fi
Perustelut
Kaupunginhallitus on pyytänyt sivistyslautakunnalta lausuntoa valtuustoaloitteeseen “Amisesittelypäivät peruskoulun yläasteelle”. Valtuustoaloitteessa esitetään, että sivistystoimiala ohjeistaa peruskoulujen yläasteet järjestämään ammattialojen esittelypäiviä, siten että eri ammattikoulut kutsutaan kouluihin esittelemään toimintaansa ja koulutusalojaan monipuolisesti. Valtuustoaloitteessa todetaan, että tämä laajentaa oppilaiden valintapalettia ja vahvistaa myös ammattikoulujen toiminnan jatkuvuutta seudulla. Tämä varmistaisi, että kaikki koulun oppilaat saavat tietoa eri ammateista. Valtuustoaloitteen mukaan vaihtoehtojen etsintä ja tiedonsaanti perustuu tällä hetkellä pitkälti oppilaan omaan aktiivisuuteen ja osa jää siten ilman tietoa ja mahdollisuuksia valita itselleen sopivin ala.
Vastauksessa kuvataan Porin perusopetuksessa annettavaa ohjausta erityisesti siitä näkökulmasta, miten peruskouluissa tuetaan oppilaiden hakeutumista ammatillisiin jatko-opintoihin ja miten eri ammateista annetaan tietoa.
Perusopetuksena aikana oppilaille annetaan oppilaanohjausta kaksi vuosiviikkotuntia vuosiluokkien 7 - 9 aikana. Oppilaanohjauksen tehtävänä on muun muassa auttaa oppilaita hahmottamaan valintojen vaikutusta omiin opintoihin ja tulevaisuuteen, selkeyttää opiskeltavien oppiaineiden merkitystä jatko-opintojen ja työelämätaitojen kannalta sekä laajentaa oppilaiden käsityksiä työelämästä, työtehtävistä, yrittäjyydestä ja tulevaisuuden osaamistarpeista. Lukuvuoden 2021 - 2022 alusta alkaen oppilaanohjausta on täydennetty tehostetulla henkilökohtaisella ohjauksella, jota tarjotaan tarvittaessa vuosiluokilla 8 ja 9. Tehostettu henkilökohtainen ohjaus on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat tavanomaista enemmän tukea perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumisessa (Perusopetuslaki 1216/2020 11 a §). Tärkeää kaikessa ohjauksessa on oppilaiden omien vahvuuksien ja oman henkilökohtaisen peruskoulun jälkeisen opintopolun löytäminen ja tukeminen.
Ohjauksen tavoitteena on, että jokaiselle oppilaalle löytyy jatko-opiskelupaikka, jossa oppilas jatkaa oppivelvollisuuden suorittamista perusopetuksen jälkeen. Oppilaan tukeminen ja ohjaaminen perusopetuksen jälkeisiin opintoihin ei ole pelkästään opinto-ohjaajan vastuulla vaan ohjausta tapahtuu myös monen muun oppiaineen ja muun koulun toiminnan yhteydessä koko koulu ohjaa -periaatteella. Myös alakoulussa oppilaita ohjataan monin tavoin tulevaisuuden jatko-opintoihin ja työelämään esimerkiksi eri oppiaineiden tunneilla ja erilaisissa projekteissa. Syksyllä Porissa aloittaa toimintansa myös TATin Yrityskylä, jossa vierailevat kaikki porilaiset 6.- ja 9.-luokkalaiset. Yrityskylä on maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu suomalainen oppimiskokonaisuus, jossa tutustutaan monipuolisesti ja toiminnallisesti työelämään, talouteen ja yhteiskuntaan opetussuunnitelmaan perustuen.
Porissa toimii tällä hetkellä myös viisi vuosiluokkien 7-9 oppilaille tarkoitettua joustavan perusopetuksen ryhmää, joihin haetaan erikseen. Jopo-ryhmissä painotetaan muun muassa toiminnallisia ja työpainotteisia opiskelumenetelmiä ja tavoitteena on löytää oppilaan motivaatio jatko-opintoihin ja omaan ammattiin. Osa opiskelusta suoritetaan työpaikoilla toteutettavin työharjoittelujaksoin. Ensi syksynä Porissa aloittaa kaksi uutta jopo-ryhmää.
Porin kaupungin yhdeksäsluokkalaisille järjestetään joka lukuvuosi mahdollisuus osallistua kahtena eri päivänä puoli päivää kestävään täsmätutustumiseen. Täsmätutustumisissa jokainen oppilas voi valita kohteeksi Porin lukion tai jonkin WinNovan ammatillisen alan, joka kiinnostaa häntä. Oppilas pääsee tutustumaan opintoihin autenttisessa ympäristössä sekä näkemään, mitä esimerkiksi autoasentajan tai ompelijan työ on. Mikäli oppilas on kiinnostunut alasta, jonka koulutusta WinNova ei järjestä, hänelle pyritään räätälöimään tutustumismahdollisuus myös muualla järjestettävään lähialueen ammattilliseen koulutukseen. Vierailut kauemmaksikin ovat mahdollisia ja niistä voidaan sopia yhdessä huoltajien ja opon kesken. WinNova on järjestänyt viime aikoina kerran kuukaudessa tutustumispäiviä eri aloille. Nämä tutustumispäivät ovat pääasiassa suunnattu muille kuin peruskoululaisille, mutta niihin on osallistunut myös tehostettua ohjausta saavia peruskoululaisia. Yksittäisissä tapauksissa oppilas voi suorittaa myös tet-jakson oman alan ammatillisessa koulutuksessa.
Myös erilaisissa huoltajille ja oppilaille suunnatuissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa esitellään jatko-opintomahdollisuuksia. Esimerkiksi yhteishakuvanhempainilloissa esitellään kattavasti toisen asteen koulutusta, sekä lukio- että ammatillista koulutusta. Kahdeksasluokkalaisille ja heidän huoltajilleen järjestetään Ammattien ilta -tilaisuus, jossa lyhyen infon jälkeen voidaan tutustua ammatillisten alojen esittelypisteisiin. Tänä vuonna järjestettiin Puuvillan kauppakeskuksessa Puuvilla täynnä Winnovaa -tapahtuma, jossa WinNovan koulutustarjontaa esiteltiin messutyyppisesti. Tapahtuma saa jatkoa myös vuonna 2024. Erityisen tuen oppilaille järjestetään myös omia niin sanottuja Minimessuja, joiden aikana voidaan tutustua tarkemmin osalle erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle sopivaan koulutustarjontaan.
Oppilaille ja huoltajille tiedottamisen lisäksi opettajien osaamista ja tietämystä ammatillisesta koulutuksesta edistetään monin tavoin. Osa opettajista vierailee opojen ohella tapaamassa oppilaita ohjaajineen tet-paikoissa. Porissa ollaan myös käynnistämässä uudelleen opettajien ammatilliseen koulutukseen liittyvää tietämystä ja osaamista lisäävää Opetet-mallia. Opetet-mallissa opettajille ja opinto-ohjaajille järjestetään tutustumisia erilaisiin ammattialoihin ja niihin liittyviin koulutusaloihin. Esimerkiksi matemaattisten aineiden opettaja voi tutustustua vaikka autoasentajan ammattiin tietyssä yrityksessä ja siihen pätevyyden antamaan koulutukseen. Myös Yrityskylä-konseptiin sisältyy opettajien kouluttaminen. Lisäksi keväällä 2023 on valmisteilla uudenlainen ammatillisen koulutuksen aineenopettajien ja perusopetuksen opetushenkilöstön yhteistyön käynnistäminen. Yhteistyön tarkoituksena on lisätä perusopetuksen opetushenkilöstön tietoutta ammatillisessa koulutuksessa opiskeltavien yhteisten tutkinnon osien oppiaineiden sisällöistä. WinNovasta on myös nimetty kummi-opot jokaiselle perusopetuksen koululle, ja perusopetuksen opinto-ohjaajat voivat olla matalalla kynnyksellä yhteydessä ammatillisen koulutuksen opettajiin, jotta ohjattaville perusopetuksen oppilaille voidaan tarjota ajankohtaista tietoa ammatillisesta koulutuksesta.
Valtuustoaloitteessa esitetyssä toimenpiteessä on myös ennen kaikkea kyse ammattilisen koulutuksen järjestäjien resursseista eli siitä, onko heillä mahdollisuutta lisätä entisestään omien koulutusalojensa esittelyjä porilaisissa peruskouluissa. Myös uusia toimintamuotoja kehitellään koko ajan sekä perusopetuksessa että toisen asteen oppilaitoksissa. Keskeistä ohjauksen kehittämisessä on uuden toimintamallin eli tehostetun ohjauksen vahvistaminen ja yhdenmukaistaminen. Tämän ja muun ohjauksen kehittämiseksi Porissa on toiminut Oppilaanohjauksen kehittämishanke 1.8.2021 alkaen ja päättyen tämän lukuvuoden lopussa. Ohjaustoiminnan kehittämisestä vastaa omalta osaltaan myös useita vuosia toimineet ohjaustoiminnan työryhmä ja nivelvaiheen työryhmä, joissa molemmissa on edustajat muun muassa perusopetuksesta, lukiokoulutuksesta ja ammattilisesta koulutuksesta. Perusopetuksen oppilaista perinteisesti hieman yli puolet on hakeutunut ammatilliseen koulutukseen. On myös hyvä huomata, että Suomen hallituksen eduskunnalle antamassa koulutuspoliittisessa selonteossa tavoitteena on, että puolella ikäluokasta olisi korkeakoulututkinto. Porin peruskouluissa on jo nykyisellään paljon tarjolla ammatilliseen koulutukseen liittyvää tiedottamista ja sivistystoimialan näkemyksen mukaan ammattilisten koulutusalojen esittely on nykyisellään riittävää.
Ehdotus
Esittelijä
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Sivistyslautakunta päättää antaa edellä esitetyn lausunnon valtuustoaloitteeseen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.