Kaupunginhallitus, kokous 17.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 196 Amisesittelypäivät peruskoulun yläasteelle, valtuustoaloite, Vasemmistoliiton Porin valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Milka Tommila

PRIDno-2023-292

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Vasemmistoliiton Porin valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Milka Tommila jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"Aloite 23.1.2023

Amisesittelypäivät peruskoulun yläasteelle

Peruskoulun yläasteella pidetään vahvasti yllä lukiota opiskelun jatkamisen vaihtoehtona. Ns. ammattikoulualat jäävät liikaa taka-alalle. Kaikki oppilaat eivät kuitenkaan halua suuntautua lukioon ja korkeakouluopintoihin.  Me tarvitsemme tulevaisuudessa rakentajia, putkiasentajia, ompelijoita, lähihoitajia, autonasentajia yhtä lailla kuin korkeakoulutettuja omien alojensa osaajia. Tasavertaisuuden nimissä oppilaille tulisi antaa tietoa mahdollisuuksista myös silloin, kun kiinnostaa käsillä tekeminen enemmän kuin lukeminen. Muutaman päivän messutapahtumat ja vierailut joihinkin oppilaitoksiin eivät ole riittäviä, ja ne perustuvat yleensä vain oppilaan omaan aktiivisuuteen.
Tutustuminen ajoissa auttaa opiskelijaa oikealle alalle ja vähentää varmasti keskeyttämisiä ja opiskelualan vaihtamista kesken opintoja. Tämän aloitteen tarkoituksena on lisätä ammattikoulualojen houkuttelevuutta ja varmistaa opiskelijoiden riittävyys tuleviin ammatteihin sekä vähentää työvoimapulaa.

Esitän, että sivistystoimiala ohjeistaa peruskoulujen yläasteet järjestämään ammattialojen esittelypäiviä, siten että eri ammattikoulut kutsutaan kouluihin esittelemään toimintaansa ja koulutusalojaan monipuolisesti. Tämä laajentaa oppilaiden valintapalettia ja vahvistaa myös ammattikoulujen toiminnan jatkuvuutta seudulla. Tämä varmistaisi, että kaikki koulun oppilaat saavat tietoa eri ammateista. Tällä hetkellä vaihtoehtojen etsintä ja tiedonsaanti perustuu pitkälti oppilaan omaan aktiivisuuteen ja osa jää siten ilman tietoa ja mahdollisuuksia valita itselleen sopivin ala.

Porissa 23.1.2023

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä

Milka Tommila

Raisa Ranta

Mika Aho

Antero Kivelä

Jari Hakala

Jaakko Jäntti"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

Kirsi Nuorsaari, kirsi.nuorsaari@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt sivistyslautakunnalta lausuntoa valtuustoaloitteeseen “Amisesittelypäivät peruskoulun yläasteelle”. Valtuustoaloitteessa esitetään, että sivistystoimiala ohjeistaa peruskoulujen yläasteet järjestämään ammattialojen esittelypäiviä, siten että eri ammattikoulut kutsutaan kouluihin esittelemään toimintaansa ja koulutusalojaan monipuolisesti. Valtuustoaloitteessa todetaan, että tämä laajentaa oppilaiden valintapalettia ja vahvistaa myös ammattikoulujen toiminnan jatkuvuutta seudulla. Tämä varmistaisi, että kaikki koulun oppilaat saavat tietoa eri ammateista. Valtuustoaloitteen mukaan vaihtoehtojen etsintä ja tiedonsaanti perustuu tällä hetkellä pitkälti oppilaan omaan aktiivisuuteen ja osa jää siten ilman tietoa ja mahdollisuuksia valita itselleen sopivin ala. 

Vastauksessa kuvataan Porin perusopetuksessa annettavaa ohjausta erityisesti siitä näkökulmasta, miten peruskouluissa tuetaan oppilaiden hakeutumista ammatillisiin jatko-opintoihin ja miten eri ammateista annetaan tietoa.  

Perusopetuksena aikana oppilaille annetaan oppilaanohjausta kaksi vuosiviikkotuntia vuosiluokkien 7 - 9 aikana. Oppilaanohjauksen tehtävänä on muun muassa auttaa oppilaita hahmottamaan valintojen vaikutusta omiin opintoihin ja tulevaisuuteen, selkeyttää opiskeltavien oppiaineiden merkitystä jatko-opintojen ja työelämätaitojen kannalta sekä laajentaa oppilaiden käsityksiä työelämästä, työtehtävistä, yrittäjyydestä ja tulevaisuuden osaamistarpeista. Lukuvuoden 2021 - 2022 alusta alkaen oppilaanohjausta on täydennetty tehostetulla henkilökohtaisella ohjauksella, jota tarjotaan tarvittaessa vuosiluokilla 8 ja 9. Tehostettu henkilökohtainen ohjaus on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat tavanomaista enemmän tukea perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumisessa (Perusopetuslaki 1216/2020 11 a §). Tärkeää kaikessa ohjauksessa on oppilaiden omien vahvuuksien ja oman henkilökohtaisen peruskoulun jälkeisen opintopolun löytäminen ja tukeminen.  

Ohjauksen tavoitteena on, että jokaiselle oppilaalle löytyy jatko-opiskelupaikka, jossa oppilas jatkaa oppivelvollisuuden suorittamista perusopetuksen jälkeen. Oppilaan tukeminen ja ohjaaminen perusopetuksen jälkeisiin opintoihin ei ole pelkästään opinto-ohjaajan vastuulla vaan ohjausta tapahtuu myös monen muun oppiaineen ja muun koulun toiminnan yhteydessä koko koulu ohjaa -periaatteella. Myös alakoulussa oppilaita ohjataan monin tavoin tulevaisuuden jatko-opintoihin ja työelämään esimerkiksi eri oppiaineiden tunneilla ja erilaisissa projekteissa. Syksyllä Porissa aloittaa toimintansa myös TATin Yrityskylä, jossa vierailevat kaikki porilaiset 6.- ja 9.-luokkalaiset. Yrityskylä on maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu suomalainen oppimiskokonaisuus, jossa tutustutaan monipuolisesti ja toiminnallisesti työelämään, talouteen ja yhteiskuntaan opetussuunnitelmaan perustuen.  

Porissa toimii tällä hetkellä myös viisi vuosiluokkien 7-9 oppilaille tarkoitettua joustavan perusopetuksen ryhmää, joihin haetaan erikseen. Jopo-ryhmissä painotetaan muun muassa toiminnallisia ja työpainotteisia opiskelumenetelmiä ja tavoitteena on löytää oppilaan motivaatio jatko-opintoihin ja omaan ammattiin. Osa opiskelusta suoritetaan työpaikoilla toteutettavin työharjoittelujaksoin. Ensi syksynä Porissa aloittaa kaksi uutta jopo-ryhmää. 

Porin kaupungin yhdeksäsluokkalaisille järjestetään joka lukuvuosi mahdollisuus osallistua kahtena eri päivänä puoli päivää kestävään täsmätutustumiseen. Täsmätutustumisissa jokainen oppilas voi valita kohteeksi Porin lukion tai jonkin WinNovan ammatillisen alan, joka kiinnostaa häntä. Oppilas pääsee tutustumaan opintoihin autenttisessa ympäristössä sekä näkemään, mitä esimerkiksi autoasentajan tai ompelijan työ on. Mikäli oppilas on kiinnostunut alasta, jonka koulutusta WinNova ei järjestä, hänelle pyritään räätälöimään tutustumismahdollisuus myös muualla järjestettävään lähialueen ammattilliseen koulutukseen. Vierailut kauemmaksikin ovat mahdollisia ja niistä voidaan sopia yhdessä huoltajien ja opon kesken. WinNova on järjestänyt viime aikoina kerran kuukaudessa tutustumispäiviä eri aloille. Nämä tutustumispäivät ovat pääasiassa suunnattu muille kuin peruskoululaisille, mutta niihin on osallistunut myös tehostettua ohjausta saavia peruskoululaisia. Yksittäisissä tapauksissa oppilas voi suorittaa myös tet-jakson oman alan ammatillisessa koulutuksessa.  

Myös erilaisissa huoltajille ja oppilaille suunnatuissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa esitellään jatko-opintomahdollisuuksia. Esimerkiksi yhteishakuvanhempainilloissa esitellään kattavasti toisen asteen koulutusta, sekä lukio- että ammatillista koulutusta. Kahdeksasluokkalaisille ja heidän huoltajilleen järjestetään Ammattien ilta -tilaisuus, jossa lyhyen infon jälkeen voidaan tutustua ammatillisten alojen esittelypisteisiin. Tänä vuonna järjestettiin Puuvillan kauppakeskuksessa Puuvilla täynnä Winnovaa -tapahtuma, jossa WinNovan koulutustarjontaa esiteltiin messutyyppisesti. Tapahtuma saa jatkoa myös vuonna 2024. Erityisen tuen oppilaille järjestetään myös omia niin sanottuja Minimessuja, joiden aikana voidaan tutustua tarkemmin osalle erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle sopivaan koulutustarjontaan.  

Oppilaille ja huoltajille tiedottamisen lisäksi opettajien osaamista ja tietämystä ammatillisesta koulutuksesta edistetään monin tavoin. Osa opettajista vierailee opojen ohella  tapaamassa oppilaita ohjaajineen tet-paikoissa. Porissa ollaan myös käynnistämässä uudelleen opettajien ammatilliseen koulutukseen liittyvää tietämystä ja osaamista lisäävää Opetet-mallia. Opetet-mallissa opettajille ja opinto-ohjaajille järjestetään tutustumisia erilaisiin ammattialoihin ja niihin liittyviin koulutusaloihin. Esimerkiksi matemaattisten aineiden opettaja voi tutustustua vaikka autoasentajan ammattiin tietyssä yrityksessä ja siihen pätevyyden antamaan koulutukseen. Myös Yrityskylä-konseptiin sisältyy opettajien kouluttaminen. Lisäksi keväällä 2023 on valmisteilla uudenlainen ammatillisen koulutuksen aineenopettajien ja perusopetuksen opetushenkilöstön yhteistyön käynnistäminen. Yhteistyön tarkoituksena on lisätä perusopetuksen opetushenkilöstön tietoutta ammatillisessa koulutuksessa opiskeltavien yhteisten tutkinnon osien oppiaineiden sisällöistä. WinNovasta on myös nimetty kummi-opot jokaiselle perusopetuksen koululle, ja perusopetuksen opinto-ohjaajat voivat olla matalalla kynnyksellä yhteydessä ammatillisen koulutuksen opettajiin, jotta ohjattaville perusopetuksen oppilaille voidaan tarjota ajankohtaista tietoa ammatillisesta koulutuksesta.   

Valtuustoaloitteessa esitetyssä toimenpiteessä on myös ennen kaikkea kyse ammattilisen koulutuksen järjestäjien resursseista eli siitä, onko heillä mahdollisuutta lisätä entisestään omien koulutusalojensa esittelyjä porilaisissa peruskouluissa. Myös uusia toimintamuotoja kehitellään koko ajan sekä perusopetuksessa että toisen asteen oppilaitoksissa. Keskeistä ohjauksen kehittämisessä on uuden toimintamallin eli tehostetun ohjauksen vahvistaminen ja yhdenmukaistaminen. Tämän ja muun ohjauksen kehittämiseksi Porissa on toiminut Oppilaanohjauksen kehittämishanke 1.8.2021 alkaen ja päättyen tämän lukuvuoden lopussa. Ohjaustoiminnan kehittämisestä vastaa omalta osaltaan myös useita vuosia toimineet ohjaustoiminnan työryhmä ja nivelvaiheen työryhmä, joissa molemmissa on edustajat muun muassa perusopetuksesta, lukiokoulutuksesta ja ammattilisesta koulutuksesta. Perusopetuksen oppilaista perinteisesti hieman yli puolet on hakeutunut ammatilliseen koulutukseen. On myös hyvä huomata, että Suomen hallituksen eduskunnalle antamassa koulutuspoliittisessa selonteossa tavoitteena on, että puolella ikäluokasta olisi korkeakoulututkinto. Porin peruskouluissa on jo nykyisellään paljon tarjolla ammatilliseen koulutukseen liittyvää tiedottamista ja sivistystoimialan näkemyksen mukaan ammattilisten koulutusalojen esittely on nykyisellään riittävää. 

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää antaa edellä esitetyn lausunnon valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi

Perustelut

Vasemmistoliiton Porin valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Milka Tommila jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa 23.1.2023 § 19 Amisesittelypäivät peruskoulun yläasteelle -valtuustoaloitteen. Kaupunginvaltuusto lähetti asian kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 30.1.2023 § 48 pyytää aloitteesta sivistyslautakunnan lausunnon.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely (Sivistyslautakunta 28.3.2023 § 41) ovat historiatiedoissa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.