Perustelut
Lausuntopyyntö valituksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä on ollut tyytymätön kaupunginhallituksen päätökseen (13.2.2023 § 90), jolla hänen oikaisuvaatimuksensa on hylätty. Hän on valittanut päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle.
Valittaja on vaatinut, että tuki myönnetään "porilaisten lasten ja nuorten" sijasta yleisesti Porissa oleskelevien lasten ruokailuun, eikä nimenomaisesti Porissa kirjoilla olevien ruokailuun. Vaatimustaan hän on perustellut sillä, että kotikunta ei ole hyväksyttävä perustelu erottelulle, etenkään Porissa lomallaan oleskelevien lasten kohdalla.
Kunnan itsehallinto, yleinen toimiala ja asukkaiden hyvinvointi
Suomen perustuslain 121 §:n 1 momentin mukaan kunnan hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon. Kuntalain 7 §:n 1 momentin mukaan kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää kunnalle laissa säädetyt tehtävät. Kunnan yleiseen toimialaan kuuluvat ne tehtävät, jotka kunta omilla päätöksillään voi ottaa hoidettavakseen. Erityistoimialaan kuuluvat ne tehtävät, jotka kunnan eri lakeihin sisältyvien säännösten mukaan on hoidettava.
Perustuslain 6 §:n 1 momentin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Saman pykälän 2 momentin mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Lainkohdassa mainittu ”muu henkilöön liittyvä syy” voi olla esimerkiksi henkilön kotikunta tai asuinpaikka.
Valittaja on viitannut valituksessaan yhdenvertaisuuslakiin. Sen tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa. Kunnan tulee edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää kaikessa toiminnassa, viranomaisina, palvelujen tarjoajina, koulutuksen järjestäjinä ja työnantajina. Yhdenvertaisuuden edistäminen ja syrjinnän ehkäisy koskee koko kuntakonsernia.
Yhdenvertaisuuslain 11 §:n mukaan: Erilainen kohtelu ei ole syrjintää, jos kohtelu perustuu lakiin ja sillä muutoin on hyväksyttävä tavoite ja keinot tavoitteen saavuttamiseksi ovat oikeasuhtaisia. Siinäkin tapauksessa, että kohtelun oikeuttamisperusteista ei ole säädetty, on erilainen kohtelu sallittua, jos kohtelulla on perus- ja ihmisoikeuksien kannalta hyväksyttävä tavoite ja keinot tavoitteen saavuttamiseksi ovat oikeasuhtaisia.
Lainsäädäntö mahdollistaa ihmisten erottelun ja asettamisen eri asemaan myös syrjintää koskevissa säännöksissä mainituin syin. Olennaista sekä perustuslain että yhdenvertaisuuslain säännösten soveltamisen näkökulmasta on se, voidaanko erilainen kohtelu perustella perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla, hyväksyttävällä syyllä ja tavoitteella. Lisäksi huomiota on kiinnitettävä siihen, onko valittu keino oikeassa suhteessa tavoitteeseen, johon sillä pyritään.
Kunnalla ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää tämänkaltaista kesäajan ateriapalvelua lapsille ja nuorille. Kyseessä on kunnan yleiseen toimialaan kuuluva, verovaroin rahoitettu palvelu, jonka kunta voi itsehallintonsa nojalla ottaa vapaaehtoisesti hoidettavakseen.
Päätöksenteossa käytetty sana "porilainen" voi tarkoittaa sekä henkilöä, jonka kotikunta Pori on, että henkilöä, joka asuu Porissa.
Kunta voi perustuslain 6 §:n 2 momentin estämättä tarjota tämän kaltaista ateriapalvelua ensisijaisesti vain kunnassa asuville lapsille ja nuorille, etenkin kun palvelua on tarjolla selkeästi rajallinen määrä. Kunta voi asettaa kunnassa asuvat kunnan jäsenet etusijalle muualla asuviin lapsiin ja nuoriin nähden kyseistä palvelua tarjottaessa. Tällaisen etusijalle asettamisen voidaan katsoa liittyvän suoraan kuntalain 1 §:n 2 momentissa säädettyyn kunnan pyrkimykseen edistää omien asukkaidensa hyvinvointia. Kunnan tehtäviin kuuluu käytettävissä olevilla voimavaroilla huolehtia niistä palveluista, joita kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen edellyttää. Erilaiseen asemaan asettamiselle on siten perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä tavoite ja syy, joka pohjautuu kunnalliseen itsehallintoon.
Ateriapalvelun järjestämistä koskevassa päätöksenteossa on porilaiset lapset ja nuoret asetettu etusijalle. Taustalla on kunnalliseen itsehallintoon perustuva hyväksyttävä syy, omien asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen. Ruokailuun osallistumisen edellytyksenä ei lapsen tai nuoren koti- tai asuinpaikkaa ole käytännössä kuitenkaan pidetty, eikä ketään ole tämän vuoksi käännytetty pois. Valittu keino on näin ollen ollut oikeassa suhteessa tavoitteeseen, johon sillä on pyritty.
Toimivallan peruste
Konsernipalveluiden toimintasäännön 9 §:n mukaan johtava juristi käyttää kaupungin puhevaltaa hallintotuomioistuimissa ja markkinaoikeudessa muutoksenhakuasioissa, mikäli hän yhtyy muutoksenhaun kohteena olevaan kaupungin viranomaisen tekemään päätökseen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Edellä kerrotuin perustein kaupunginhallitus on tehnyt päätöksensä sille kuuluvan toimivallan ja harkintavallan rajoissa. Koska päätös ei muutoinkaan ole lainvastainen, on valitus kaikkine vaatimuksineen hylättävä.
Johtava juristi toimittaa hallinto-oikeudelle sen pyytämän lausunnon liitteineen ja käyttää kaupungin puhevaltaa asiassa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.