Kaupunginhallitus, kokous 31.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 642 Valtioneuvoston asetus kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan kustannusten korvaamisesta valtion varoista annetun valtioneuvoston asetuksen nimikkeen ja 1 §:n muuttamisesta

PRIDno-2022-5161

Valmistelija

  • Leena Tuominen, kaupunginlakimies, leena.tuominen@pori.fi

Perustelut

Työ- ja elinkeinoministeriö on valmistellut esityksen valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi siten, että siinä säädettäisiin kunnalle maksettavien kotoutumisen edistämiseen liittyvien kustannusten korvausten lisäksi myös hyvinvointialueille maksettavista laskennallisista korvauksista. 

Kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaan valtio korvaa kunnalle laissa määriteltyjä kotoutumisen edistämisestä aiheutuneita kustannuksia laissa säädettyjen palveluiden järjestämisestä maahanmuuttajille. Valtioneuvoston asetuksella säädetään kunnalle maksettavan laskennallisen korvauksen määrästä. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy 1.1.2023 alkaen kunnilta hyvinvointialueille. Muutosten tarkoituksena on edesauttaa kuntia ja hyvinvointialueita toteuttamaan niiden lakisääteiset kotoutumista edistävät tehtävät.

Perusturvatoimiala on antanut lausunnon.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa työ- ja elinkeinoministeriölle kotoutumisen edistämiseen liittyvien kustannusten korvaamista koskevan valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta seuraavan sisältöisen lausunnon:

Valtioneuvoston asetuksen kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan kustannusten korvaamisesta valtion varoista 1 §:ssä säädetään kunnalle maksettavan korvauksen määrästä. Sen mukaan kunnalle maksetaan valtion varoista laskennallista korvausta kotoutumislain 45 §:ssä tarkoitetun toiminnan järjestämisestä aiheutuvista kustannuksista siten, että korvaus on seitsemän vuotta täyttäneen henkilön osalta 2.300 euroa vuodessa ja alle seitsemänvuotiaan osalta 6.845 euroa vuodessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy 1.1.2023 alkaen kunnilta hyvinvointialueelle Tämän vuoksi kotoutumislakia esitetään muutettavaksi hallituksen esityksellä laeiksi työllistämistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain, kotoutumisen edistämisestä annetun lain sekä työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain muuttamisesta.

Nykyisiin laskennallisiin korvauksiin esitetään uudenlaista jakoa. Esim. koska alle seitsemänvuotiaan lapsen kotoutumispalvelut painottuvat lähes kokonaan kunnan vastuulle, kunnan osuus nykyisestä laskennallisesta korvauksesta olis 95 % ja hyvinvointialueen 5 %. 7-17 -vuotiaiden osalta kunnan vastuu olisi laajempaa kuin hyvinvointialueen, mutta hyvinvointialueella olisi merkittävää vastuuta omien palveluidensa osalta.

Kuntien vastuu 18 vuotta täyttäneiden osalta olisi laajempaa kuin hyvinvointialueiden, mutta myös hyvinvointialueilla olisi merkittavaa vastuuta. Kunnan osuudeksi nykyisistä laskennallisista korvauksesta esitetään 85 % ja hyvinvointialueen 15 %.

Lakiesitys täyttää Porin kaupungin näkökulmasta esitykselle asetetut tavoitteet. Perustavoite eli maahanmuuttajien yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus näkyy selkeästi ja keinoina perustavoitteen toteuttamiseksi nähdään erityisesti työllisyys, osallisuus, hyvinvointi ja terveys. kaikki kunnan ja hyvinvointialueen palvelut yhdessä vaikuttavat asukkaan kotoutumisen polkuun. Uudessa tilanteessa useassa kunnassa on luotava nopeasti uusia asiakastietojärjestelmiä ja kotopalvelumalleja.

Satakunnan useissa kunnissa kotoutumispalvelut ovat painottuneet sivistyksen (varhaiskasvatus ja opetus) sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Näiden palveluiden järjestämisestä on haettu valtiolta korvauksia. 1.1.2023 alkaen sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyessä kunnilta hyvinvointialueille kustannusten koonti ja korvausten hakeminen on molempien osapuolten vastuulla. Laskennallisten korvausten automaattisten maksujen tarkastus ja korvausten hakeminen vaatii työpanosta sekä kunnilla että hyvinvointialueilla.

Porin kaupunki katsoo, että tulkkauskustannukset tulisi korvat nykymallin mukaisesti eli todellisten kustannusten mukaan, ei osana laskennallista korvausta. Laskennallisten korvausten euromäärät ovat pysyneet samansuuruisina ilman korotuksia pitkään. Vaikka tulkkauskustannusten korvaaminen sisällytettäisiin laskennallisiin korvauksiin, laskennallisia korvauksia tulee joka tapauksessa tarkistaa vähintään indeksin mukaisesti.

Kunnan ja hyvinvointialueen välinen tehtäväjako on lakiesityksessä tuotu selkeästi esille, mutta käytännön tasolla eri palvelujen tuottaminen saattaa, varsinkin pienillä paikkakunnilla, aiheuttaa haasteita. Keskeiseksi nousee yhdyspintatyö, jossa myös kolmannen sektorin ja yksityisten toimijoiden rooli on merkittävä.Valtion tulisi jatkossa tukea myös rahallisesti yhdyspintatyötä ja siinä luotuja hyviä toimintamalleja palvelujen tuottamisessa.

Porin kaupunki korostaa myös ilman oleskelulupaa majailevien henkilöiden tilanteen. Ns. paperittomat henkilöt ja perheet ovat valitettavaa todellisuutta myös Satakunnassa ja heidän hätämajoittamisensa on usein sosiaali- ja terveystoimen vastuulla. Porin kaupunki esittää, että jatkossakin Kelan tulee korvata hätämajoituskustannukset kokonaisuudessaan hätämajoituksen järjestäjälle. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Työ- ja elinkeinoministeriö / lausuntopalvelu.fi / 31.10.2022

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.