Kaupunginhallitus, kokous 8.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 146 Lausunto ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta valtatien 2 parantamiseksi Porin keskustan kohdalla

PRIDno-2024-798

Valmistelija

  • Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi
  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Perustelut

Taustaa

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristö ja luonnonvarat - vastuualueella (ELY-keskus) on käsiteltävänä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (YVA-laki 252/2017) mukainen yhteysviranomaisen lausunto, joka koskee ympäristövaikutusten arviointiohjelmaa (YVA-ohjelma) valtatien 2 parantamiseksi Porin keskustan kohdalla. Tiehankkeesta vastaavana toimii Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri – vastuualue.

Hanke ja sen toteuttamisvaihtoehdot

Hankkeen tavoitteena on parantaa valtatietä 2 Porin keskustan kohdalla.

Hankkeen ympäristövaikutuksia arvioidaan seuraavien hankevaihtoehtojen (VE) osalta:

Vaihtoehto VE0+ lähtökohtana on nykyiseen tiesuunnitelmaan perustuva ratkaisu, jossa tavoitteena on välttää hukkarakentamista. Valtatie 2 säilyy nykyisenlaisena tienä, jossa peruspoikkileikkaus toteutetaan kaksikaistaisena ajoratana ja joillakin liittymäväleillä on lisäkaistoja. Muut toimenpiteet kuvataan YVA-ohjelmassa. Valtatien nopeusrajoitus on 70 km/h.

Vaihtoehto VE 1 Valtatie 2 rakennetaan nelikaistaiseksi kaksiajorataiseksi tieksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä nykyisellä paikallaan. Nykyisiä Korven, Laanin, Ruutukuopan ja Tiilimäen eritasoliittymiä parannetaan. Tikkulan suuntaisliittymä täydennetään perusverkon eritasoliittymäksi ja valtatie 2 alitetaan Tikkulan ja Eteläväylän kiertoliittymien välisellä uudella katuyhteydellä. Muut toimenpiteet kuvataan YVA-ohjelmassa. Valtatien nopeusrajoitus on 80 km/h. Vaihtoehto

Vaihtoehto VE 0 on muodostettu vertailutilanteeksi valtatien 2 toimenpiteille, mikäli hanketta tai sen vaihtoehtoja ei toteuteta. Vaikutusten arvioinnissa huomioidaan liikenne-ennusteen vaikutus vaihtoehtoon.

Lausuntopyyntö 

Porin kaupunginhallitusta on pyydetty 10.4.2024 mennessä antamaan lausuntonsa hanketta koskevasta YVA-ohjelmasta. Lisäksi on pyydetty varaamaan mm. ympäristönsuojelu-, maankäyttö-, terveydensuojelu- ja sosiaaliasioita käsitteleville lautakunnille tai viranhaltijoille tilaisuus antaa lausuntonsa asiassa.

Elinvoima- ja ympäristötoimiala on valmistellut seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Elinvoima- ja ympäristötoimialan valmistelema lausunto

Elinvoima- ja ympäristötoimiala toteaa, että YVA-ohjelmassa esitetyistä vaihtoehdoista vaihtoehto 1 (VE 1) toteuttamalla päästään valtatien kehittämiselle asetettuihin tavoitteisiin eli valtatie 2 rakennetaan nelikaistaiseksi ja kaksiajorataiseksi tieksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä nykyisellä paikallaan. Sen lisäksi nykyisiä Korven, Laanin, Ruutukuopan ja Tiilimäen eritasoliittymiä parannetaan. Muita keskeisiä toimenpiteitä ovat Tikkulan suuntaisliittymän täydentäminen perusverkon eritasoliittymäksi ja valtatie 2:n alitus Tikkulan ja Eteläväylän kiertoliittymien välisellä uudella katuyhteydellä. Valtatien nopeusrajoitus on 80 km/h.

VE1:n toteuttaminen tukee myös Meri-Porin kasvusuunnitelmia. Vaihtoehdon VE0+ toteutuksella ei päästä valtatien kehittämiselle asetettuihin tavoitteisiin.

Itse YVA-ohjelman sisältöä ovat toimialalta kommentoineet ympäristö- ja terveysvalvontayksikkö sekä ympäristösuunnitteluyksikkö.

YVA-ohjelman rakenne

YVA-ohjelman rakenne on selkeä. Korostukset eri värisin tekstein sisällön mukaisesti helpottavat visuaalista hahmotusta ja elävöittävät raporttia.

Todennäköisesti merkittävät vaikutukset

YVA-ohjelma sisältää alustavan näkemyksen hankkeen todennäköisesti merkittävistä vaikutuksista. Niiksi on kirjattu vaikutukset maankäyttöön ja yhdyskuntarakenteeseen sekä asutukseen ja ihmisten elinoloihin erityisesti melun, kaupunkikuvan ja liikkumisen näkökulmasta. Myös maisema- ja kulttuuriympäristövaikutukset ensisijaisesti kaupunkikuvan ja Porin arvokkaiden alueiden kannalta sekä ilmastovaikutukset arvioidaan oletettavasti merkittäviksi. Näiden lisäksi rakentamisen aikaiset vaikutukset on listattu todennäköisesti merkittäviksi arvioitaviksi vaikutuksiksi.

Jos arvioinnin yhteydessä nousee esiin muita suurella todennäköisyydellä merkittäviä vaikutuksia, ne tulee käsitellä samalla tarkkuudella kuin muutkin todennäköisesti merkittävät vaikutukset. Samoin, jos arviointi osoittaa, ettei jostakin ennalta merkittäväksi arvioidusta tekijästä aiheudukaan merkittävää haittaa, asia perusteluineen on esitettävä arviointiselostuksessa.

Vaikutukset ihmisten elinoloihin / sosiaaliset vaikutukset

Vaikutusten arvioinnissa on huomioitava huolellisesti arviointiohjelmasta annetut mielipiteet. Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi (elinolot, terveys ja viihtyvyys) esitetään tehtävän asiantuntija-arviona hyödyntäen osallisten kokemustietoa ja paikallistuntemusta. Arvioinnin tukilähteinä mainitaan työpajat ja yleisötilaisuudet sekä muiden kanavien kautta saatava palaute. Palaute on tärkeä tietolähde vaikutusten arvioinnissa ja siksi toimiala esittää myös asukasja yrittäjäkyselyn tekemistä osallistumisen ja vuorovaikutuksen laajentamiseksi. Monipuoliset osallistumis- ja vuorovaikutusmahdollisuudet hankkeeseen lisäävät ymmärrystä molemmin puolin.

Vaikutukset meluun, ilmanlaatuun ja maaperään

Melu on ilmansaasteiden ohella yksi merkittävimmistä elinympäristön laatua heikentävistä ympäristötekijöistä. Ympäristövaikutusten arviointiohjelmassa todetaan, että jo nykyisellään liikenteen aiheuttamat melu- ja hiukkaspäästöt vaikuttavat negatiivisesti väylien läheisyydessä asuvien ihmisten terveyteen. Ohjelmassa on myös todettu, että suunnittelualueella ei todennäköisesti ole mahdollista saavuttaa melun valtioneuvoston päätöksen (993/1992) mukaisia ohjearvoja kaikilla asuinalueilla. Alueen asukkaita huolestuttavat myös tehdyt metsänkäsittelytoimenpiteet ja niiden vaikutukset melun leviämiseen.

Meluntorjuntaa suunniteltaessa on huomioitava, että sisämelulle on asetettu toimenpiderajat, joista säädetään asumisterveysasetuksessa (545/2015). Toiminnan aiheuttama melu ei saa ylittää lähimmissä häiriintyvissä kohteissa asumisterveysasetuksessa mainittuja sisämelun toimenpiderajoja. Sisämelun toimenpiderajojen oletetaan pysyvän sallituissa rajoissa silloin, kun ulkomelutaso ei ylitä valtioneuvoston päätöksen (993/1992) mukaisia ohjearvoja.

Rakennusvaiheessa on huomioitava, että toiminta ei saa aiheuttaa melu-, pöly-, tärinä- tai muuta terveydensuojelulain tarkoittamaa haittaa toiminnan vaikutuspiirissä oleville. Öljy ja muut käytössä olevat haitalliset kemikaalit ja jätteet tulee säilyttää ja varastoida niin, että mahdolliset päästöt maaperään voidaan estää.

Vaikutukset luonnonoloihin

Toimiala pitää hyvänä loppukesäksi 2024 suunniteltuja luontoasiantuntijan maastokatselmuksia tiealueen välittömässä läheisyydessä ja keskeisillä luontokohteilla, kuten savikuopilla, Suntinojan varressa ja Tikkulan eteläpuoleisella metsikköalueella. YVA-ohjelmassa on todettu, että katselmuksilla varmistetaan tiesuunnitelman yhteydessä laadittujen luontoselvitysten ajantasaisuus ja että alueella ei ole tapahtunut huomattavaa maakäytön muutosta tiesuunnitelman yhteydessä laadittujen selvitysten jälkeen. Toimiala pitää myös hyvänä, että maastokatselmusten yhteydessä arvioidaan, voidaanko alueelle luoda monimuotoisuuden kannalta arvokkaita paahdeympäristöjä.

www.ymparisto.fi/VT2-parantaminen-Pori-YVA 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan, elinvoima- ja ympäristötoimialan valmisteleman lausunnon ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Varsinais-Suomen ELY-keskus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.