Kaupunginhallitus, kokous 28.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 194 Tahkoluodon merituulipuiston laajennusta koskeva osayleiskaava, valmisteluvaiheen nähtävillepano

PRIDno-2022-1285

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Mäkelä, juha.makela@pori.fi

Perustelut

Suomen Hyötytuuli Oy on jättänyt 9.3.2022 Porin kaupungille aloitteen Tahkoluodon merituulipuiston laajennusta koskevan osayleiskaavan laadinnasta, aiemman prosessin keskeyttämispäätöksen vuoksi.

Kaavan tavoitteena on mahdollistaa enintään 43 yksikköteholtaan noin 11-20 MW tuulivoimalaa Porin Tahkoluodon edustalle, tuotannossa jo olevan Tahkoluodon merituulipuiston luoteispuolelle. Voimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 310 metriä. Hankkeen arvioitu kokonaisteho on 300-500 MW ja suunnittelualueen pinta-ala noin 135 km2. Tuulivoimapuisto sijoittuu Suomen valtion yleiselle vesialueelle, jota hallinnoi Metsähallitus. Osayleiskaava-alueen rajausta tarkennetaan tarvittaessa kaavaprosessin aikana. Alue on Satakunnan maakuntakaavassa osoitettu osittain tuulivoimarakentamiselle varattuna alueena. Myös merialuesuunnitelma tukee osin tavoitteita.

Hankkeen YVA-lain (252/2017) mukainen ympäristövaikutusten arviointimenettely on toteutettu 2020–2021 ja yhteysviranomainen on antanut perustellun päätelmän hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista 21.6.2021 (VARELY/1886/2020).

Suomen Hyötytuuli Oy on saanut Porin kaupungilta tiedon kaavan aiemmassa hallinnollisessa käsittelyssä tapahtuneista menettelyvirheistä. Kaavaprosessin keskeytyessä päätöksenteossa tapahtuneiden menettelyvirheiden vuoksi Suomen Hyötytuuli Oy esittää Porin kaupungille, että kaupunki käynnistää oikeusvaikutteisen osayleiskaavan laatimisen maankäyttö- ja rakennuslain 77 a §:n mukaisena siten, että voimaloiden rakennusluvat voidaan myöntää yleiskaavan perusteella.

Suomen Hyötytuuli Oy on tehnyt sopimuksen AFRY Finland Oy:n kanssa hankkeen kaavoituksesta. Suomen Hyötytuuli Oy vastaa osayleiskaavan laadinnan ja tarvittavien selvitysten suunnittelukustannuksista.

Kaavoitusaloite liitekarttoineen on esityslistan liitteenä.

Porin kaupunki on valmistellut yhdessä Suomen Hyötytuuli Oy:n kanssa sopimusluonnoksen Tahkoluodon merituulipuiston laajennuksen osayleiskaavan valmistelun edellyttämästä yhteistyöstä.

Tässä kaavoitussopimuksessa todetaan kaavoitusaloitteen mukainen tavoite enintään 43 tuulivoimalan osayleiskaavoituksesta, todetaan hankesuunnittelusta vastaava konsultti AFRY Finland Oy, sovitaan tiedonvaihdosta ja hallinnollisista menettelyistä lain ja asetusten edellyttämällä tavalla, Suomen Hyötytuuli Oy:n vastaamista kaikista kaavoituskustannuksista sekä sopimuksen voimaantulosta, sitovuudesta ja raukeamisesta.

Hankkeen aikataulu esitetään erikseen kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa.

Kaavoitussopimuksen luonnos on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Aino-Maija Luukkonen, kaupunginjohtaja, aino-maija.luukkonen@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. käynnistää osayleiskaavan laadinnan kaavoitusaloitteen liitekartassa esitetylle alueelle,
  2. hyväksyy osaltaan kaavanlaadintaa koskevan sopimusluonnoksen Suomen Hyötytuuli Oy:n kanssa ja valtuuttaa kaupunginjohtajan nimeämään yhdyshenkilön sopimuksen tekniseen viimeistelyyn ja hankkeen ohjaukseen.
  3. valtuuttaa edellä mainitun nimetyn yhdyshenkiön allekirjoittamaan kaavoitussopimuksen sekä kokoamaan tarvittaessa ohjausryhmän kaavatyön tueksi sekä
  4. antaa kaupunkisuunnittelun tehtäväksi kuuluttaa osayleiskaavan laadinta vireille sekä huolehtia kaikista kaavoituksen edellyttämistä käytännön järjestelyistä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Esteellisyys

Arto Nurmi, Lauri Kilkku

Kokouskäsittely

Merkitään, että Juha Mäkelä oli kokouksessa läsnä esittelemässä asiaa ja poistui tämän asian käsittelyn jälkeen kello 15.34.

Merkitään, että tämän asiakohdan käsittelyn ajaksi poistuivat esteellisinä Arto Nurmi (yhteisöjäävi, Porin Satama Oy:n hallituksen puheenjohtaja) ja Lauri Kilkku (yhteisöjäävi, Suisto Kiinteistöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja).

Valmistelija

  • Juha Mäkelä, juha.makela@pori.fi

Perustelut

Kaupunkisuunnittelu järjesti maankäyttö- ja rakennuslain 66 § tarkoittaman kaavan aloitusvaiheen viranomaisneuvottelun 15.3.2022 etäneuvotteluna. Viranomaisilla, joilla ei ollut mahdollisuutta osallistua nevotteluun, annettiin mahdollisuus kirjauttaa kannanottonsa muistioon sen kommentoinnin ja tarkistamisen yhteydessä. Kaavan vireilletulokuulutus julkaistiin lehdissä sekä verkossa 23.3.2022.

Tiivistelmä kaavahankkeesta valmisteluvaiheen kaavaselostuksesta:

"Tahkoluodon merituulipuiston laajennus on Satakuntaan Porin edustalle suunnitteilla oleva noin 300–500 megawatin merituulivoimapuisto, joka on tarkoitus rakentaa markkinaehtoisesti. Toteutuessaan hanke edistää Suomen valtion ilmastotavoitteita ja Euroopan unionin tavoitteita lisätä merkittävästi merituulivoiman rakentamista. Noin miljardin euron investointi luo uutta osaamista ja työtä Satakuntaan sekä tuo kymmenien miljoonien eurojen kiinteistöverokertymän Porin kaupungille tuulipuiston elinkaaren aikana. Merituulivoimapuiston arvioitu sähköntuotanto on 1 000–1 900 GWh vuodessa, ja hanke on siten hyödyllinen myös Suomen energiaomavaraisuuden kannalta.

Hankkeen kehittämisestä, valmistelusta ja toteutuksesta vastaa suomalainen Suomen Hyötytuuli Oy, joka on vuonna 1998 perustettu tuulivoiman tuotantoyhtiö, ns. Mankala-yhtiö, jonka omistavat Helen (Oy Mankala Ab), Alva-yhtiöt Oy (ent. Jyväskylän Energia Oy), Lahti Energia Oy, Lappeenrannan Energia Oy, Pori Energia Oy, Tampereen Sähkölaitos, Turku Energia Oy - Åbo Energi Ab ja Vantaan Energia Oy. Suomen Hyötytuuli tuottaa omistajilleen sähköä tuulivoimalla ja tekee tuulivoimaan liittyvää kehittämistyötä.

Tahkoluotoon suunnitteilla oleva merituulivoimapuisto koostuu enintään 43 meriperustuksille asennettavasta, enintään 310 m korkeasta tuulivoimalasta, jotka yhdistetään mantereella sijaitsevaan sähköverkkoon merikaapelein. Voimaloiden yksikköteho on noin 11–20 MW ja voimaloiden välinen etäisyys on pääsääntöisesti vähintään 1 kilometri. 

Hankkeen edellyttämä osayleiskaava laaditaan maankäyttö- ja rakennuslain 77 a §:n mukaisena kaavana siten, että rakennusluvat tuulivoimaloille voidaan myöntää suoraan osayleiskaavan perusteella. Kaava-alue sijaitsee Porin edustalla merialueella, lähimmillään noin 4 kilometrin etäisyydellä Tahkoluodosta ja 30 km Porin keskustasta luoteeseen. Alue rajautuu pohjoisessa Merikarvian kunnanrajaan. Kaava-alueen pinta-ala on noin 135 km2

Kaavaluonnos perustuu ympäristövaikutusten arviointimenettelyn vaihtoehtoon 2. Vaihtoehtoon on päädytty, koska vaikutusten merkittävyydessä ei todettu YVA-menettelyssä merkittävää eroa vaihtoehtojen välillä. Väylän koillispuolelta on kuitenkin poistettu kaksi rakennuspaikkaa, jolloin etäisyys loma-asutukseen, kansallispuistoon ja natura-alueeseen kasvaa. Pienemmän alueen vaihtoehtoiset voimalapaikat sijoittuisivat Hylkiriutan edustalle, joka on vuorostaan luonto- ja linnustoarvoiltaan pienempää osa-alutta herkempi. Valitun ratkaisun avulla voidaan myös toteuttaa noin 3 kilometrin vapaa lentokäytävä linnustolle suunnitellun ja rakennetun merituulipuiston väliin.

Merituulipuisto rakennetaan vaiheittain parin-kolmen vuoden aikana, ja osa vaikutuksista on väliaikaisia kohdistuen vain rakentamisaikaan. Työ merellä käynnistyy perustuspaikkojen ruoppauksella ja pohjan valmistelulla. Voimalat pyritään sijoittamaan kantaville moreenipohjille. Pehmeät maa-ainekset poistetaan tarvittaessa ruoppaamalla ja ruoppausaines läjitetään erikseen suunnitelluille alueille, joilla läjityksen ja sen aiheuttaman veden samentumisen haitalliset vaikutukset pystytään minimoimaan. Läjityssuunnitelmassa on osoitettu kuusi erillistä meriläjitysaluetta, jotka kaikki on arvioitu ympäristöministeriön ohjeistuksen mukaisiksi hyviksi läjityspaikoiksi. Haitta-ainetutkimusten mukaan ruopattavat ainekset ovat puhtaita ja meriläjityskelpoisia. Läjityksen aiheuttaman veden samentuman leviäminen on mallinnettu. Merenpohjan muokkaaminen voi edellyttää myös louhintaa. Maissa valmistetut perustukset kuljetetaan rakennuspaikalle, jossa ne asennetaan paikoilleen ja täytetään kiviaineksella. Perustusten ympärille muodostetaan murskeesta eroosiosuoja.  Lopulliset tuulivoimalan rakentamispaikat ja läjityspaikat ratkaistaan rakennus- ja vesilupavaiheessa kaavan sallimissa rajoissa.

Merituulihankkeen taustalla ovat kokemukset Tahkoluodon olemassa olevasta merituulipuistosta, jota varten on laadittu 2006–2021 kattavasti selvityksiä. Merituulipuiston laajennuksen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn osana on laadittu muun muassa näkymäalueanalyysi ja maisemavaikutusten havainnollistaminen valokuvasovittein, melu- ja välkemallinnukset, kyselyt asukkaille ja kalastajille, linnustoselvityksiä, silakan kutualueiden kartoitukset, Natura-arviointi Gummandooran Saariston alueelle, selvitys vedenalaisista biotoopeista, sedimenttitutkimuksia, merenkulun simulointia ja tarkastelu hankkeen suhteesta maakuntakaavoihin. Selvitykset hyödynnetään kaavoitustyössä.

YVA-menettelystä on saatu perusteltu päätelmä 6/2021 ja jonka jälkeen selvityksiä on täydennetty ja päivitetty hankesuunnitelmaa. Täydentäviin selvityksiin kuuluvat Gummandooran Natura-arvioinnin päivitys, vedenalaisen luonnon kartoitus, linnustovaikutusten arviointi, levähtäjälaskennat, selkälokkiseuranta sekä pesimälinnustoselvitys. Aiempaa kyselyä on täydennetty Selkämeren kansallispuiston käyttäjille tehdyllä kyselyllä. Rakentamisen edellyttämien ruoppausten läjitysten osalta on tehty suunnitelmat sekä haitta-ainetutkimukset, sekä toimenpiteiden vaikutusten arviointiin liittyvät virtaus- ja vedenlaatumallinnukset. Meriliikenteen osalta on pidetty aluksenkäsittelysimuloinnin työpaja, selvitetty merituulipuiston tutkavaikutukset sekä vaikutukset satelliittipaikannusjärjestelmiin, tehty talvimerenkulun jäänavigoinnin kenttäkokeet sekä tiettyjen voimaloiden rakentamisen edellyttämän väylämuutoksen yleissuunnitelma. Vesilupavaiheeseen jäävät tehtäviksi meriarkeologinen inventointi sekä hankkeen tarkempi riskinarviointi.

Täydentävien selvitysten pohjalta on arvioitu, ettei merituulipuiston rakentamisella ja toiminnalla ole merkittäviä heikentäviä vaikutuksia Gummandooran saariston Natura-alueen arvoihin. Täydentävästä Natura-arvioinnista ei ole vielä saatu kaikkea viranomaispalautetta ja menettely toteutetaan loppuun ennen kaavan hyväksymiskäsittelyä. 

Meriliikenteen selvitysten seurauksena väylän turvaetäisyyttä on voitu kaventaa viranomaisten hyväksymällä tavalla. Voimalat sijoittuvat vähintään 500 metrin etäisyydelle syväväylän väyläalueen reunasta. Lisäksi merituulipuiston toteutuminen edellyttää kahden voimalan osalta erikseen vielä väyläalueen muuttamista pidemmäksi, jotta voimalat eivät sijoittuisi väylän lähestymisalueelle. Väylämuutossuunnitelma tehty ja hyväksytetty viranomaisilla.

Lähimmät vakituiset asuinrakennukset sijaitsevat Tahkoluodossa ja Parkkiluodossa noin 5 kilometrin etäisyydellä. Reposaareen etäisyyttä on lähimmillään noin 6 km. Lähimmät loma-asunnot sijaitsevat Iso-Enskerissä noin 2,5 km etäisyydellä kaava-alueesta ja noin 4,5 km etäisyydellä lähimmästä voimalapaikasta. Laadittujen mallinnusten perusteella tuulivoimaloista aiheutuvat melu- ja välkevaikutukset eivät ylitä tuulivoimamelutasojen ohjearvoja eivätkä tuulivoimahankkeiden arvioinneissa yleisesti käytettyjä välkerajoja. Lähimpiin altistuviin rakennuksiin ei kohdistu välkevaikutuksia lainkaan.  Selkämeren kansallispuiston alueella ylittyy osittain tuulivoimaloiden ulkomelutasosta annettu asetuksen kansallispuistoille määritetty ohjearvo 40 dB.   Kansallispuistoille asetettu 40 dB:n ohjearvo ylittyy jo nykyään Selkämeren kansallispuistossa Tahkoluodon läheisyydessä luonnon taustamelun, laivaliikenteen, teollisuus- ja satamatoimintojen sekä tuulivoimaloiden vuoksi.  Kokonaisuutena arvioiden kansallispuiston tuulivoimaloiden melulle altistuvan merialueen ja rajoitusvyöhykkeen saarten merkitys virkistyskäytön ja erityisesti yöpymisen kannalta ei ole merkittävä, ja tärkeimmät virkistyskäytön alueet sijoittuvat 40 dB(A) melualueen ulkopuolelle.

Virkistyskäyttöä on Reposaaren lisäksi suuremmissa saarissa mm. Iso-Enskerissä sekä veneilijöiden käyttämissä laituri- ja ankkuripaikoissa. Merituulivoimala-alueen näkyvyysalueella on lisäksi lukuisia lintutorneja, ulkoilureittejä ja katselupaikkoja. Alueelle suuntautuu sekä vapaa-ajan että ammattikalastusta, joille koituu haittaa veden samentumisesta rakentamisvaiheessa. Merituulivoimalat näkyvät laajalle alueelle ja muuttavat maisemaa, mutta asiantuntija-arvion mukaan maiseman sietokyvyn ei ole arvioitu ylittyvän.  Esitetty ratkaisu poikkeaa osittain maakuntakaavasta ja maakuntakaavasta poikkeamisen edellytyksiä on tarkastelu kaava-aineistossa. Maakuntakaavan ja merialuesuunnitelman tuulivoimatuotannon alueet kattavat laajemman alueen lähes kokonaisuudessaan. 

Linnustonselvitysten, vaikutusarviointien ja erityisesti toiminnassa olevan Tahkoluodon merituulipuiston linnuston seurannan ja lintututkajärjestelmän tuottaman tiedon pohjalta hankkeen linnustovaikutusten ei arvioida muodostuvan merkittäviksi. Vaikutustyypeistä estevaikutus korostuu alueen läpimuuttavan runsaan linnuston vuoksi. Nykytiedon perusteella voimaloiden suurten keskinäisten etäisyyksien ja kaavaratkaisulla muuttolinnuille jätetyn noin kolmen kilometrin vapaan lentoväylän vuoksi estevaikutukset jäävät kuitenkin vähäisiksi. Lintututka-aineisto osoittaa lintujen löytävän lentoväyliä tuulipuiston sisältä. Tahkoluodon merituulipuistossa ei ole havaittu lintujen törmäyksiä voimaloihin. Tahkoluodon merituulipuiston tarkkailujen perusteella mm. haahkan on havaittu käyttävän aluetta ruokailuun ja lepäilyyn edelleen aktiivisesti tuulipuistosta huolimatta. Kaava-alueelle ei sijoitu saaria tai luotoja, eikä lintujen pesimäpaikkoja näin ollen menetetä. Rakentamisen aikaista häiriövaikutusta ei ole todettu nykyisen merituulipuiston seurannoissa ja toteutuessaankin ne jäisivät väliaikaisiksi.

Vuonna 2020 tehtyjen silakan kutualuekartoitusten mukaan kutualueet sijoittuvat matalikoille alle 12 metrin syvyyteen. Täydentävien vedenalaisten luontokartoitusten avulla on voitu todeta, että luontodirektiivin luontotyypeistä kaava-alueella ei esiinny hiekkasärkkiä ja että alueen riutat eivät ole erityisen edustavia. Riuttojen osalta edustavuutta ilmentävä rakkohauruvyöhyke puuttuu, joten riuttoja ei ole pidetty erityisen edustavina. Uhanalaisia punaleväpohjia esiintyy hankealueella 1,5–11,9 metrin syvyydessä.  Silakan kutualueiden ja punaleväpohjien sijoittuessa alle 12 m syvyyteen kaavaluonnoksessa on määrätty voimaloiden matalimmaksi rakentamissyvyydeksi 12 metriä. Sinisimpukkapohjiin ei arvioida koituvan olennaisia vaikutuksia. Kaava-alueelle ei sijoitu luonnonsuojelulain tai vesilain mukaisia arvokkaita luontotyyppejä. 

Kaava-alueella sijaitsee kaupallisen kalastuksen ja vapaa-ajankalastajien käyttämiä alueita. Merituulipuisto ei estä kalastusta, joskin paikallisia vaikutuksia pyyntipaikkoihin voi olla etenkin rakentamisvaiheessa, jolloin liikkumista alueella joudutaan rajoittamaan turvallisuussyistä. Kalastukselle mahdollisesti kohdistuvien haittojen korvaamisesta päätetään vesilain mukaisessa luvassa.

YVA-selostusvaiheen jälkeen suunnitelmaan on palautteen, laadittujen lisäselvitysten ja tarkennettujen suunnitelmien perusteella tehty muutoksia. Pienemmältä alueelta väylän koillispuolelta on poistettu kaksi voimalaa ja voimaloita on kokonaisuudessaan siirretty etäämmäksi Gummandooran Natura-alueesta, Selkämeren kansallispuistosta, olemassa olevasta merituulipuistosta, lähisaarista, loma-asutuksesta ja väyläalueesta samalla tv-aluetta supistaen. Ruoppausmassat on arvioitu voimalakohtaisesti maalajeittain ja kyseisille läjitysmassoille on laadittu läjityssuunnitelma. Kaapelisuunnitelmaa on päivitetty ja poistettu kansallispuiston läpi kulkeva reitti. Rakennettuun merituulipuistoon nähden jää nyt noin 3 kilometrin vapaa lentokäytävä linnustolle. Voimaloita ei sijoiteta alle 12 metrin vesisyvyyteen vedenalaisten luontoarvojen suojelemiseksi. Ohjeelliset voimalapaikat sijoittuvat 15–45 metrin syvyyteen. Melu- ja välkemallinnus, osa havainnekuvista ja näkemäalueanalyysit on päivitetty vastaamaan sijoitussuunnitelmaa. Myös vaikutusten arviointeja on päivitetty uusien selvitysten ja muuttuneen hankesuunnitelman perusteella.

Voimaloiden sijaintipaikat on merkitty ohjeellisina mahdollisimman kantaville moreenipohjille ruoppaustarpeen minimoimiseksi. Sijainnin merkitseminen ohjeellisena on vakiintunut käytäntö tuulivoimahankkeissa ja se on perusteltua etenkin merituulihankkeissa, joissa sijainnin tarkemmat edellytykset selviävät vasta vesilupavaiheessa. Voimalat sijaitsevat aiempiin hankesuunnitelmiin verrattuna tiiviimmin ja etäämmälle arvotetuista alueita, mikä vähentää hieman haitallisia vaikutuksia maisemaan ja luonnonsuojelualueisiin. Merikaapeleiden ja sähköaseman sijainnit on esitetty samoin perustein kaavassa ohjeellisina. Tuulivoimaloiden maksimimäärä on 43, mutta hanke voi toteutua teknistaloudellisten seikkojen vuoksi myös tätä pienempänä muun muassa siksi, että syvimmät ja samalla mantereelta etäisimmät voimalapaikat eivät ole nykyteknologialla kustannustehokkaasti toteuttavissa. Voimalat voivat toteutua myös maksimikorkeutta matalampina, riippuen rakentamispäätöshetkellä tarjolla olevista voimalaratkaisuista. Vesilupavaiheessa esitettyjen kaavassa esitettyjen ohjeellisten voimalapaikkojen muutoksia rajoittaa tv-alueen rajaus, vesisyvyydet, merenpohjan kantavuus, voimaloiden välinen tarvittava etäisyys sekä voimalamäärän ja kokonaiskorkeuden rajoittaminen kaavalla. Mahdolliset muutokset voisi tapahtua lähinnä kaava-alueen länsiosassa, jonka vesisyvyydet eivät mahdollista nykyteknologialla alueen rakentamista, mutta joka on vähäisten luonnonarvojen osalta ja maiseman kaukovaikutusvyöhykkeen vuoksi ollut tarkoituksenmukaista pitää mukana.

Kaavamääräyksissä on aiemmin mainitun 12 metrin syvyysrajoituksen lisäksi todettu meriarkeologisen inventoinnin ja vesilain mukaisten lupien tarve, voimaloiden tarkan sijainnin ilmoittaminen puolustusvoimille sekä meri- ja lentoliikennettä turvaavia määräyksiä, joita on laadittu yhteistyössä Liikenne- ja viestintäviraston sekä Väyläviraston kanssa huomioiden IALAn kansainväliset ohjeistukset. Kaavamääräys edellyttää minimoimaan jatkosuunnittelussa haitallisia vaikutuksia laivaliikenteeseen sekä ympäristöarvoihin. Toimenpiteissä alueella tulee ottaa myös huomioon silakan kutualueet. Puolustusvoimat ei 1.3.2022 päivätyn lausunnon mukaan vastusta suunnitelman mukaisia muutoksia tuulivoimaloiden rakentamiseksi Tahkoluodon alueelle."

Kaiken kaikkiaan hankesuunnitelma ja siihen sekä uusiin selvityksiin perustuva uusi kaavaluonnos onnistuu valmistelijan käsityksen mukaan turvaamaan tuulivoimahankkeen toteutettavuuden sekä vähentämään rakentamisesta ja toiminnasta koituvia haitallisia vaikutuksia aiempiin hankesuunnitelmiin verrattuna. 

Kaupunkisuunnittelu puoltaa hankkeen jatkovalmistelua. 

Kaavaluonnoksen nähtävilläoloaikana järjestetään yleisötilaisuus, ​joka mahdollisuuksien mukaan pidetään lähitilaisuutena. Vallitsevan koronapandemian vuoksi varaudutaan kuitenkin edelleen myös etänä järjestettävään yleisötilaisuuteen.

Liitenumerot viittaavat kaavaselostuksen liiteluetteloon.

Taustamateriaalina toimii lisäksi YVA-​menettelyn aineisto,​ johon voi tutustua ympäristöhallinnon yhteisessä 
verkkopalvelussa osoitteessa: https://www.ymparisto.fi/porimerituulipuistoYVA.

Ehdotus

Esittelijä

  • Aino-Maija Luukkonen, kaupunginjohtaja, aino-maija.luukkonen@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. asettaa tuulivoimahanketta koskevan 23.3.2022 päivätyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä osayleiskaavaluonnoksen nähtäville MRL 62 § ja MRA 30 § mukaisella tavalla viranomaisten ja muiden osallisten kuulemista varten sekä
  2. antaa kaupunkisuunnittelun tehtäväksi kuuluttaa kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavaluonnos nähtäville, pyytää lausunnot sekä huolehtia muista kaavoituksen edellyttämistä käytännön järjestelyistä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Esteellisyys

  • Arto Nurmi, Lauri Kilkku

Kokouskäsittely

Merkitään, että Arto Nurmi poistui esteellisenä tämän asiakohdan käsittelyn ajaksi (yhteisöjäävi, Porin Satama Oy:n hallituksen puheenjohtaja).

Merkitään, että Lauri Kilkku poistui esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi (yhteisöjäävi,Suisto Kiinteistöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja).

Tiedoksi

Erillisen toimeenpano-ohjeen mukaisesti.

Liitteet


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.