Valmistelija
Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi
Perustelut
Kaupunginvaltuusto päätti Porin palveluverkkouudistuksesta 15.6.2020 § 83. Päätöksen mukaan:
- Alueelle rakennetaan noin 600 oppilaan luokkien 1-6 monitoimikoulu, johon sisältyvät perusturvan, kirjaston ja nuorisotoimen palvelut. Uuden koulun tiloihin siirretään Toejoen ja Ruosniemen koulujen toiminnot.
- Pohjois-Porin koulu rakennetaan ala- ja yläkoulun osalta tulevina vuosina. Työ tehdään kaksivaiheisesti: ensimmäisessä vaiheessa alakoulua rakennettaessa tehdään myös tarvittavat suunnitelmat ja työt, jotta toisessa vaiheessa koulun laajentaminen yhtenäiskouluksi on toteutettavissa.
Kaupunginhallitus on käsitellyt asiaa 14.2.2022 § 116 ja päättänyt uuden koulun nimeksi Pohjoisväylän koulu.
Valmistuva monitoimitalo on merkittävä kaupungin vetovoimaa ja elinvoimaa edistävä tekijä.
Rakennuksen ympäristöön on rakentumassa huomattava asuinalue. Alue on lähellä kaupungin keskustaa ja monitoimitalo palveluineen on erityisesti lapsiperheille merkittävä vetovoimatekijä.
Pohjoisväylän monitoimitilan 1. vaiheen rakennustyöt on aloitettu ja tilat valmistuvat 1.8.2023 mennessä. Suunnittelussa ja rakentamisessa on huomioitu valtuuston päättämä 2. vaiheen ennakointi seuraavasti:
- 2. vaiheen osalta laajennuksen edellyttämät paalutukset on tehty.
- 2. vaiheen suunnittelusta on tehty luonnosvaiheen suunnittelu arkkitehtisuunnittelusta, joka tarkennetaan suunnitteluvaiheessa.
- Suunnittelusta on pyydetty lisätyötarjoukset hankkeen suunnittelijoilta. Suunnittelu voidaan tilata lisätyönä, kun laajennusosan suunnittelun ja rakentamisen rahoitus on varmistettu. Suunnittelun valmistuttua on rakentamisen hankintavaiheen aika. Rakentamis- ja hankintapäätös tehdään urakoitsijoiden tarjouksien saavuttua vuoden vaihteen 22-23 aikana.
- Elokuussa 2023 valmistuvan 1. vaiheen rakennuksen opetustilat ja yhteiset tilat on mitoitettu valmiiksi 900 oppilaan yhtenäiskoulun tarpeisiin. Näitä tiloja ovat esimerkiksi koulun keittiö, ruokala, henkilökunnan tilat, oppilashuollon tilat, liikuntatilat sisällä ja ulkona, käsityöluokat ja musiikkiluokat.
- Hankkeen suunnitteluvaiheen aikana tehty hanke- ja pedagoginen suunnitelma on tehty yhtenäiskoulun näkökulmasta.
2. vaiheen toteuttaminen 2023–2024
Hankkeen 2. vaiheen laajuus on noin 2800 brm2. Tämänhetkinen kustannusarvio on noin 7–7,5 M€. Arvio tarkentuu, kun suunnittelua jatketaan. Rakentamisen kustannukset ovat kovassa nousussa, mutta työmaavaiheen jatkuminen yhtenäisenä mahdollistaisi synenergiaetuja urakoitsijoille. Kustannusindeksit voi myös laskea rakentamisvaiheen aikana, joten indeksisidonnaisuus voi myös laskea kustannuksia.
Aikataulun osalta Tekninen toimiala tutkii, mikä on mahdollista huomioiden nykyinen työmaa ja hankintamenetelmät. Mikäli 2. vaiheen suunnittelu pystytään toteuttamaan kuluvan vuoden aikana ja rakentamisen kilpailutus saada ajoissa liikenteeseen on rakentamisaika noin 12–14 kk. Riippuen siitä mikä yritys valikoituu urakoitsijaksi ja mikä on materiaalien saatavuustilanne, olisi 2. vaiheen valmistumisaika elokuu 24 tai joulukuu 24.
2. vaiheen nopea toteuttaminen on oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvoinnin sekä opetuksen järjestämisen kannalta tarkoituksenmukaisin ratkaisu.
Samassa tilassa toimiva yhtenäiskoulu mahdollistaa alueen oppilaille yhtenäisen koulupolun ensimmäiseltä luokalta perusopetuksen loppuun asti.
Oppilaan siirtyminen 7. luokalle on portaaton ja oppimisympäristön pysyvyys lisää oppilaan kokemaa turvallisuutta. Oppilaalla säilyy koko koulupolun ajan samat opettajat, ohjaajat ja muu henkilöstö. Henkilöstölle vuosien aikana syntyvä oppilaantuntemus edistää tiedonkulkua ja helpottaa tarvittavan tuen antamista oppilaalle. Yhtenäiskoulu lisää oppilaiden tärkeitä taitoja toimia yhdessä eri ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa.
Oppilaan hyvinvoinnin ja oppimisen tuki paranee yhtenäiskoulussa.
Erityisopetusresurssia on yhtenäiskoulussa enemmän kuin erillisessä ala- tai yläkoulussa. Tämä edistää oppimisen haasteisiin reagoimista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja lisää kaikkien oppilaiden mahdollisuuksia saada tukea pienemmissä ja isommissa oppimisen haasteissa. Yhtenäiskoulun kattava ja monipuolinen opetusresurssi mahdollistaa myös joustavat pedagogiset ratkaisut ja ryhmittelyt oppilaiden vaihtelevien tarpeiden mukaan.
Pohjoisväylän kouluun perustetaan pienryhmiä, jotka mahdollistavat sen, että alueen tukea tarvitsevien lasten on mahdollisuus käydä lähikoulua 1. vaiheen toteuduttua ja jatkaa samassa koulussa 2. vaiheen toteuduttua.
Yhtenäiskoulussa on myös saatavilla kattavammat oppilashuollon palvelut.
Suuri oppilasmäärä mahdollista sen, että paikalla ovat päivittäin perhetyöntekijä, kuraattori, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi ja hammaslääkäri. Heidän osallistumisensa koko kouluyhteisön turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen on helpompaa, kun aikaa ei kulu eri yksiköiden välillä siirtymiseen. Keskittäminen helpottaa myös perheiden arkea, kun edellä mainitut palvelut ovat lähellä ja samoissa tiloissa.
Koulunuorisotyön merkitys on viime vuosina korostunut koulun hyvinvointityössä ja alueellisen nuorisotyön kehittämisessä. Monitoimitalon tiloihin valmistuu alueen nuorisotila ja myös tämä on merkittävä peruste sille, että alueen yläkoululaiset käyvät koulunsa Pohjoisväylän koulussa.
Yhtenäiskoulu lisää luokanopettajien ja aineenopettajien moniammatillista yhteistyötä.
Tilat, opetusvälineet ja oppimateriaalit ovat kaikkien luokka-asteiden käytössä. Esimerkiksi aineenopetuksen luokkia voidaan käyttää alakoulujen valinnaisten aineiden opetuksessa ja teemapäivinä. Opettajille yhtenäiskoulu tarjoaa hyvän mahdollisuuden hyödyntää ja kehittää omia vahvuuksiaan, kun yksikkö on suurempi ja opetusta eri luokka-asteilla. Samoin yhtenäiskoulussa on hyvät mahdollisuudet toteuttaa erilaisia jaetun johtajuuden ja tiimiorganisaation toimintatapoja. Koulun hallinto on helpompi toteuttaa tarkoituksenmukaisesti.
Opetuksen järjestäjän kannalta yhtenäiskoulu mahdollistaa reagoinnin oppilasmäärän muutoksiin, kun samaa luokka-astetta ja eri luokka-asteita on samassa rakennuksessa. Esimerkiksi alakoulun oppilasmäärän vähetessä ja yläkoulun oppilasmäärän kasvaessa, voidaan alakoululta vapautuvaa tilaa hyödyntää yläkoulussa. Samoin isommassa yksikössä on helpompi järjestää tilojen puolesta alueen oppilaille pienryhmämuotoinen oppimisen tuki.
Nykyinen opetussuunnitelma ja perusopetuksen lainsäädäntö lähtevät siitä, että perusopetus on yhtenäinen vuosiluokat 1–9 kattava kokonaisuus. Lainsäädännöstä ja normeista tai edes lasten kehityksestä ei kumpua mitään sellaista, että oppilaita pitäisi jakaa ala- ja yläkoululaisiin.
Yhtenäiskoulu lyhentäisi merkittävästi Pohjoisväylän koululaisten koulumatkaa 7. luokalle siirryttäessä. Tällä hetkellä he käyvät yläkoulun Porin Lyseon koulussa. Mikäli koulu jatkuisi lähikoulussa, yläkoululaisten koulumatka lyhenee merkittävästi ja kouluun voidaan kulkea kävellen ja polkupyörällä ympäri vuoden.
Pohjoisväylän rakentaminen yhtenäiskouluksi tukisi muiden koulujen opetusjärjestelyjä ja vähentäisi väistötilatarpeita Myötätuulen koulun ja Lyseokorttelin osalta.
Vähärauman koulu valmistuu ensi kesänä, jonka johdosta Tiilimäen vanhoissa sairaanhoito-oppilaitoksen tiloissa, Liisanpuiston entisissä WinNovan tiloissa sekä Länsi-Porin koulun pihalla olleista väliaikaisissa tiloissa väistössä olevat Vähärauman oppilaat ja henkilökunta pääsevät uuteen Vähärauman kouluun 1.8.2022 alkaen.
Myötätuulen koulu jatkaa väistössä Tiilimäellä ja sinne siirtyy koko koulu ensi lukuvuodeksi, jotta Lyseokorttelissa voidaan toteuttaa remontti Myötätuulen koulun 1. vaiheen osalta. 1. vaiheessa remontti koskee pääosin ns. Kallelan koulun tiloja mutta näihin tiloihin eivät kaikki Myötätuulen oppilaat mahdu. Loput Myötätuulen koulun oppilaista voidaan sijoittaa Lyseokorttelin peruskorjauksen toteuduttua.
Lyseon koulun oppilasmäärä nousee ja tilat tulevat täyteen Porin Suomalaisen yhteislyseon koulun siirtyessä Lyseon koulun tiloihin 1.8.2022 alkaen. Muutto edellyttää ensi kesänä joitakin luokkakohtaisia rakennustöitä mutta laajempaa peruskorjausta Lyseokorttelissa ei voida toteuttaa. Peruskorjausta on siirretty lähivuosille ja se voidaan toteuttaa, kun Pohjoisväylän 2. on valmis ja alueen oppilaat siirtyvät sinne pois Lyseon tiloista.
Ehdotus
Esittelijä
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Kaupunginvaltuuston 15.6.2020 § 83 päätöksen toimeenpanemiseksi sivistyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että Pohjoisväylän koulun rakentamisen toinen vaihe eli laajentaminen yhtenäiskouluksi käynnistetään pikaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kokouskäsittely
Merkitään, että Ismo Läntinen poistui tämän asiakohdan käsittelyn aikana kello 16.53.